رابط کاربری UI چیست؟

user interface چیست؟ رابط کاربری و ui

مهمترین قسمتی که کاربر پس از رسیدن به محصول یا سایت شما با آن مواجه می شود و با آن ارتباط برقرار می کند، رابط کاربری است که به آن طراحی بصری، عناصر بصری، دکمه ها، منوها و غیره نیز می گویند.

در واقع طراحی کاربر همان جلوه بصری است که کاربر در نگاه اول با آن ارتباط برقرار می کند و اگر نتواند مخاطب را جذب کند، کاربر شما خیلی سریع گم می شود.
در این مقاله از پویان توسعه می خواهیم در مورد مفهوم UI، اهمیت آن و استفاده از UI در وب سایت ها و اپلیکیشن های موبایل بیشتر توضیح دهیم. با ما بمان.

رابط کاربری یا USER INTERFACE چیست؟

رابط کاربری که به اختصار UI نیز شناخته می شود، اساساً جنبه ظاهری و بصری است که به عنوان رابط تعامل کاربر با سیستم شناخته می شود. فرض کنید از یک وب سایت یا یک اپلیکیشن موبایل بازدید می کنید، ظاهر، طراحی و محل قرارگیری منوها، دکمه ها و … همگی بخشی از رابط کاربری هستند.

رابط کاربری نمایشی است که شما از سایت یا اپلیکیشن خود دارید و به عنوان عاملی برای تعامل بهتر با سیستم ظاهر می شود.
از آنجایی که تعامل و مشارکت کاربر بسیار مهم است، بنابراین UI باید به گونه ای طراحی و آماده شود که تعامل و ارتباط بین کاربر و سیستم به ساده ترین شکل ممکن حاصل شود.

البته نباید فراموش کرد که زیبایی، رنگ بندی و عناصر بصری تا حد زیادی بر عهده گرافیست است و ایجاد سهولت در کار وظیفه طراح رابط کاربری خواهد بود.

گوگل بدون شک انبوهی از مشتریان است که حضور آنها تاثیر بسزایی در جذب مشتری و افزایش فروش دارد. با تبلیغ در گوگل، محصول خود را به فردی که قصد خرید آن را دارد یا در مرحله تحقیق است، معرفی می کنید! ما به عنوان شریک رسمی گوگل آماده هستیم تا در پیاده سازی و مدیریت کمپین ها به شما کمک کنیم.

 

طراح User Interface کیست؟

طراح رابط کاربری یا طراح UI شخصی است که تعیین می کند عناصر مختلف باید در کجا روی صفحه قرار گیرند، فرآیندها چگونه باید باشند، کجا و چگونه موارد مختلف مانند پیام های هشدار یا خطاها باید به کاربر نشان داده شوند، منوها چگونه هستند. و دکمه هایی نمایش داده شود.طراحی شود و … تا کاربر بتواند به ساده ترین شکل ممکن با سیستم ارتباط برقرار کند.

اصلاً لزومی ندارد که یک طراح UI یک طراح گرافیک حرفه ای باشد، اما امروزه این امر ضروری است و هر چه طراح رابط کاربری بیشتر در مورد طراحی و گرافیک اطلاعات داشته باشد، خروجی بهتری خواهد داشت و امروزه طراحان رابط کاربری متفاوت هستند. توانایی ها.

حتی امروزه نیز طراحان رابط کاربری در زبان های برنامه نویسی جاوا اسکریپت، CSS و HTML مهارت دارند. نکته مهم دیگر در اینجا این است که طراح UI باید در تست قابلیت استفاده محصول تخصص خوبی داشته باشد.

 

همچنین بخوانید : زبان های برنامه نویسی فرانت اند

 

UI سایت

سایت یکی از مهم ترین ورودی های هر شرکتی است. این احتمال وجود دارد که کاربران دقایق زیادی را در سایت شما صرف کنند. بنابراین اگر نمی توانید با طراحی رابط کاربری مناسب و جذاب، تعامل کاربران با سیستم خود را آسان کنید، پس نمی توانید به این سایت امیدوار باشید.

بنابراین باید کاری انجام دهید که علاوه بر زیبایی و جذابیت به شما امکان انجام سریع کارها و ارتباط بهتر با سایت را بدهد.

 

USER INTERFACE موبایل

رابط کاربری موبایل هیچ تفاوتی با سایت Tez ندارد و باید بهترین رابط کاربری را داشته باشد و به کاربران این امکان را می دهد که به راحتی در صفحه نمایش های کوچکتر از لپ تاپ و رایانه های رومیزی با سیستم ارتباط برقرار کنند.

در واقع رابط کاربری موبایل، UI سیستم عامل دستگاه است که به شما امکان اجرای دستورات و تعامل با منوها، دکمه ها، برنامه ها و اپلیکیشن ها و … را می دهد.

از آنجایی که شما به اندازه سیستم عامل های دسکتاپ فضای ندارید، باید هوشمند و دقیق باشید.

 

رابط کاربری برنامه ها و نرم افزارها

ui موبایل بسیار مهم است، فضای کافی ندارید و باید کاری انجام دهید تا کاربر بتواند آنچه را که می خواهد به راحت ترین شکل ممکن پیدا کند و به راحتی به تمام موارد لازم و ضروری دسترسی پیدا کند.

رابط کاربری اپلیکیشن ها و نرم افزارها در واقع هم ظاهر و هم ساختار محتوایی است که کاربر باید با آن ارتباط برقرار کند و تعامل داشته باشد.
ظاهر یک اپلیکیشن نه تنها باید آراسته، حرفه ای و مطابق با اصول طراحی زمان باشد، بلکه کاربر را به راحتی و خیلی سریع به قسمت های مورد نظر برساند.

همچنین بخوانید : کسب درآمد از برنامه نویسی

 

طراحی UI شامل چه اجزایی است؟

اکنون که با طراحی کاربر و اهمیت آن آشنا شدید، وقت آن است که ببینیم طراحی UI شامل چه اجزایی است و یک طراحی کاربری حرفه ای و تخصصی باید شامل چه اجزایی باشد.

 

گام اول UI : طراحی بصری

بخش بصری برای طراح رابط کاربری بسیار مهم است. زیرا این بخش اولین جایی است که کاربر با آن در تعامل است و اگر طراحی بصری خوبی نداشته باشید ممکن است برای همیشه کاربر خود را از دست بدهید.

طراحی بصری شامل موارد متعددی مانند استفاده صحیح از عکس ها، تایپوگرافی، چیدمان، رنگ، استفاده از عناصر، استفاده از عناصر بصری و … می باشد که برای اطمینان از دسترسی آسان به پیشنهاد مخاطب، باید اصول جدید را با رعایت زیبایی شناسی رعایت کنید.

گام دوم UI : طراحی گرافیک

طراحی گرافیک به مکانی اطلاق می شود که تمامی عناصر بصری اعم از عکس، تایپوگرافی، تصاویر متحرک، موشن گرافیک و … به صورت حرفه ای و هنرمندانه ترکیب شده و ظاهر گرافیکی و طراحی خلاقانه به همگان نشان داده شود.

 

همچنین بخوانید :کسب درآمد از فتوشاپ

گام سوم UI : طرح رنگ و هویت بصری

استفاده صحیح از روانشناسی رنگ ها، استفاده دقیق از رنگ های مناسب برای قسمت های مختلف و حفظ ساختار یکنواخت و هویت بصری از نکات مهمی است که در قسمت های مختلف طراحی کاربر باید رعایت شود.

باید به صورت هدفمند و هوشمندانه از رنگ های مورد نظر در جای مناسب استفاده کنید تا بتوانید تعامل بیشتری با مخاطب داشته باشید.

تایپوگرافی

متن ها و فونت ها یکی از مهم ترین بخش های طراحی UI هستند. زیرا بیشتر پیام شما باید از طریق این متون به کاربر منتقل شود و با رعایت خوانایی کامل از فونت زیبا با اندازه صحیح استفاده شود.

نکات لازم در طراحی رابط کاربری

اکنون که با قسمت های مختلف طراحی رابط کاربری آشنا شدید، بد نیست بدانید که با رعایت یک سری نکات ضروری در طراحی رابط کاربری می توانید به یک UI حرفه ای و جذاب دست پیدا کنید.

در ادامه می خواهیم در مورد این نکات مهم و طلایی بیشتر بگوییم دو نکته در طراحی UI بسیار مهم است. یکی از آنها حفظ زیبایی بصری است تا مخاطب جذب زیبایی طرح و البته اصول آن شود.

نکته دوم این است که هیچ چیز مهمتر از سادگی و سهولت دسترسی در UI نیست. پس به خاطر داشته باشید که برای یک طراحی قوی نیازی نیست که طراحی پیچیده را در نظر بگیرید.

دومین نکته مهمی که در طراحی رابط کاربری باید به آن اشاره کنیم، گروه هدف و نیازهای آنهاست. زیرا مهمترین دارایی شما مخاطبان شما هستند و باید کاری انجام دهید که به آنها اجازه دهد نه تنها از زیبایی سایت لذت ببرند بلکه همه چیز را به راحتی در جای خود قرار دهند.

همیشه سعی کنید با درک درستی از نیازهای مخاطب با او در ارتباط باشید.
اگر نتوانید پیام مناسب را به مخاطب برسانید یا پیام های خطا و هشدار را در مکان های مناسب نمایش ندهید. رابط کاربری شما آسیب می بیند. و به اعتبار شما آسیب می زند.

این کار از ارتباط و تعامل مناسب بین کاربران و سایت یا اپلیکیشن شما جلوگیری می کند. و به تدریج شما را محدود می کند.
مورد بعدی این است که تمام عناصر مختلف مانند منوها، زیر منوها، عکس ها و … را بررسی کنید تا در صورت وجود مشکل در سریع ترین زمان ممکن آن را حل کنید.

مطمئن شوید که طراحی رابط کاربری شما همیشه آزاردهنده یا گیج کننده نباشد. این را در نظر داشته باشید و UI خود را طوری طراحی کنید. که کاربر بر بخش های مختلف اختیار و کنترل کامل داشته باشد و چیزی به آنها تحمیل نکند.

 

رابط کاربری در مقایسه با تجربه کاربری

رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) دو موضوع متفاوت اما مهم و مکمل هستند. که نمی توان آنها را از هم جدا کرد. user interface به عنوان یک واسطه سعی می کند تا کاربر را به راحتی با سیستم شما در تعامل قرار دهد، اما در تجربه کاربری باید تجربه ای خوشایند و روان از کار با سایت یا اپلیکیشن خود برای عموم ایجاد کنید.

 

همچنین بخوانید : چک لیست سئو ۲۰۲۴

 

تاثیر بهبود رابط کاربری سایت بر سئو

از آنجایی که در سئو مخاطب حرف اول و آخر را می زند. شما باید هر کاری که می توانید برای ماندن او در سایت یا اپلیکیشن انجام دهید. به همین دلیل یک رابط کاربری تمیز که بتواند کاربران زیادی را جذب و حفظ کند نشان می دهد. که شما به مخاطب خود احترام می گذارید و در نتیجه می توانید تاثیرات آن را در سئو ببینید.

 

همچنین بخوانید : سئو تکنیکال چیست؟

 

نتیجه ی موضوع UI

رابط کاربری (UI) یکی از مهم ترین مواردی است. که در طراحی سایت، اپلیکیشن، نرم افزار، بازی کامپیوتری و … باید رعایت شود و در واقع رابط کاربری عامل تعامل بین سیستم و کاربر است. و باید آن را انجام دهید تا حد امکان ساده باشد. و به زیبایی طراحی شود تا رضایت عموم را جلب کند.

طراحی user interface یک علم است و یک طراح UI را نمی توان گرافیست دانست. اگرچه امروزه بسیاری از طراحان user interface ، طراحان گرافیک حرفه ای هستند و دانش کدنویسی Front End را دارند.

طراحی رابط کاربری شغل جذابی است و درآمد خوبی نیز به همراه دارد. اما یک طراح UI باید به قسمت های مختلف رابط کاربری و نکات مهم در طراحی آن توجه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همراه ما باشید

مقالات مرتبط

ctr

CTR چیست؟

افزایش نرخ کلیک تبلیغات و ارگانیک با ۱۴ روش کاربردی فرقی نمی کند که به دنبال رتبه بندی بهتر در

ساخت ویدیو وایرال

راز ساخت ویدیو وایرال

ساخت ویدیو وایرال احتمالا یکی از آرزوهای هر بازاریاب است زیرا اگر بتوانید برند یا محصول خود را در این

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
سبد خرید
ما از کوکی ها برای بهبود کارکردن شما با سایت استفاده می کنیم. با استفاده از این سایت شما استفاده ما از کوکی ها را پذیرفته اید.
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.