سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال

راهنمای جامع سئو تکنیکال

چقدر با سئو تکنیکال آشنا هستید؟ اگر یک فروشگاه آنلاین راه اندازی کرده اید یا در یک تیم بهینه سازی سایت کار می کنید، احتمالاً اصطلاح SEO فنی را شنیده اید. اما بهینه سازی فنی سایت دقیقا چیست؟ چه اقداماتی در حال انجام است و چگونه باید اجرا شود؟

 

همچنین بخوانید : چک لیست سئو ۲۰۲۴

 

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال چیست؟ بهینه سازی فنی به تمام اقداماتی که در سمت سرور و وب سایت انجام می شود اشاره دارد که به خزنده موتور جستجو کمک می کند پیوند سایت و فهرست آن را پیدا کند. به عبارت دیگر، هدف بهینه سازی رتبه سایت در گوگل با استفاده از اقدامات فنی خاص است.

به طور طبیعی،   اقدامات سئو تکنیکال با سئو داخلی و سئو خارجی قابل مقایسه است . اما در این نوع دید بیشتر فنی است. در شرکت های بزرگ تیمی وجود دارد که در این زمینه تحقیق می کند.

چرا سئو تکنیکال مهم است؟

سایت شما باید از نظر فنی سئو بهینه شده باشد، به این دلایل که سئو ی فنی:

  • بر رتبه سایت شما در گوگل تاثیر می گذارد.
  • بر اقدامات و تصمیمات بازدیدکنندگان سایت تأثیر خواهد گذاشت.
  • بر نرخ تبدیل، سرنخ ها و فروش تأثیر می گذارد.
  • این تضمین می کند که می توانید بهتر از سایر سایت های رقیب رقیب را شکست دهید.
  • این روند اجرای استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما را تسریع می کند.

باید گفت که هر چه زمان، انرژی و پول بیشتری   برای سئو سایت خود سرمایه گذاری کنید ، نه تنها ضرر نمی کنید، بلکه سود بسیار بیشتری نیز خواهید برد. فقط باید در این زمینه کمی صبر داشته باشید.

 

همچنین بخوانید : مشاوره سئو

 

سئو تکنیکال با تکنیک‌های بهینه سازی درون صفحه و برون صفحه سایت چه تفاوتی دارد؟

در واقع باید گفت که هدف هر سه یکسان است: افزایش رتبه سایت در گوگل و در نتیجه تعداد بازدید و فروش; اما در جزئیات متفاوت هستند. به خصوص بین انواع فنی و درون صفحه که هر دو بیشتر سایت را از نظر فنی و داخلی بررسی می کنند.

اگر بخواهیم همه آنها را تعریف کنیم، می توانیم یک جمله کوتاه مانند این بنویسیم:

تمرکز فنی روی بهینه سازی وب سایت و سرور، مانند سرعت بارگذاری صفحه، لینک های داخلی و نقشه سایت است.

در صفحه روی تکنیک های نمایش روی صفحه مانند محتوا و متا تگ ها تمرکز دارد.

خارج از صفحه بر روی فعالیت های خارج از سایت مانند شبکه های اجتماعی، لینک سازی و ارسال و گزارش مهمان تمرکز دارد.

 

ویژگی‌های یک وبسایت بررسی شده از نظر سئو تکنیکال چیست؟

قبل از اینکه مراحل مربوط به سئو فنی را بنویسیم، لازم است بدانیم در صورت انجام این مراحل چه نتایجی به دست خواهید آورد. به عبارت دیگر تفاوت سایتی که اصول فنی سئو را رعایت می کند با سایتی بدون ساختار و اصول چه خواهد بود.

 

سایت سریع‌تر خواهد بود

شما فقط سه ثانیه فرصت دارید تا صفحه خود را بارگذاری کنید. بر اساس مطالعه ای در سال ۲۰۱۶ و نتایج آن در سایت Youst منتشر شد، ۵۳ درصد از کاربران صفحاتی را که بیش از سه ثانیه طول می کشد تا در تلفن همراه خود بارگذاری شوند، رها کرده اند.

خود گوگل به صفحاتی با سرعت بارگذاری بیشتر اهمیت کمتری می دهد، بنابراین شانس دیده شدن و نرخ کلیک (ctr) بسیار پایین خواهد بود. اکنون آن مطالعه که در سال ۲۰۱۶ بود. اکنون که در سال ۲۰۲۱ هستیم و بیشتر کارها در وب انجام می شود، توجه به سرعت بارگذاری صفحه اهمیت بیشتری پیدا می کند.

 

موتورهای جستجو با سایت ارتباط بهتری برقرار خواهند کرد

وقتی یک سایت به درستی ساختار یافته باشد، موتورهای جستجو به راحتی می توانند صفحات را بخزند و فهرست کنند. زمانی که ارتباط داخلی خوبی بین صفحات وجود داشته باشد، سرعت خزیدن و ایندکس شدن و در نتیجه رتبه سایت افزایش می یابد. همچنین می توانید به ربات ها بگویید که کدام صفحات باید بیشتر بررسی شوند.

 

همچنین بخوانید : چگونه سئو کار شویم؟

 

در سئو تکنیکال صفحه مرده‌ای وجود نخواهد داشت

هیچ چیز بدتر از فرود کاربر در صفحه ای نیست که اصلا وجود ندارد. همون ارور ۴۰۴ که اصلا نباید وجود داشته باشه و اگه لینک صفحه پاک شد باید به لینک دیگه هدایت بشه. در هر صورت، سئو تکنیکال این موارد را بررسی می‌کند تا در سریع‌ترین زمان ممکن حذف شوند.

جریمه‌ای در خصوص محتوای تکراری وجود نخواهد داشت

یکی از مواردی که سئو تکنیکال به بررسی آن می پردازد، وجود محتوا و حتی خطوط تکراری است. البته مهمترین چیز این است که سئوی فنی به شما این امکان را می دهد که منحصر به فرد بودن محتوای خود را سریعتر به گوگل نشان دهید.

به این ترتیب اگر وب سایتی از محتوای شما کپی کند و رتبه آن در گوگل بالاتر باشد، گوگل سایت شما را جریمه نمی کند.

ایمن خواهد بود

تمامی نکات ایمنی در محل رعایت شده است. وجود و تایید HTTPS نشان می دهد که هیچکس نمی تواند به داده های ارسال شده بین مرورگر و سایت دسترسی داشته باشد.

تمامی اصول مربوط به سئو تکنیکال رعایت شده است

زمانی که تمامی مراحل مربوط به سئو تکنیکال انجام شد، خیالتان راحت می شود که تمام کارهای لازم برای بهینه سازی اولیه سایت را انجام داده اید.

 

همچنین بخوانید : روش ‌های کسب درآمد از سئو در سال ۲۰۲۳

 

چه اقداماتی باید در سئو تکنیکال انجام شود؟

استفاده از SSL

SSL که مخفف Secure Sockets Layer است، در واقع یک فناوری امنیتی است که یک پیوند رمزگذاری شده بین وب سرور و مرورگر ایجاد می کند. سایت هایی که از این کد امنیتی پشتیبانی می کنند دارای https:// در ابتدای دامنه خود هستند.

همچنین در سال ۲۰۱۴ بود که گوگل اعلام کرد که https:// باید در دامنه همه سایت ها قرار گیرد و هر سایتی که از این لینک رمزگذاری شده استفاده نکند، ناامن خواهد بود. در حال حاضر این ویژگی به صورت پیش فرض در دامنه همه سایت ها وجود دارد. قبل از نمایش وب سایت، البته مدیر سایت باید برای دریافت گواهی تلاش کند.

نمایش صحیح سایت در موبایل

حالا همه سایت ها باید ریسپانسیو باشند. عدم پشتیبانی از عملکرد ریسپانسیو منجر به جریمه شدن چنین سایت هایی توسط گوگل می شود که بر رتبه سایت تأثیر منفی خواهد گذاشت. پس از معرفی قابلیت ریسپانسیو، اکثر طراحان ابتدا سایت را در قالب صفحه نمایش موبایل و تبلت طراحی کرده و سپس به نسخه دسکتاپ می روند.

افزایش سرعت سایت

هیچ چیز بدتر از طراحی سایت و اجرای کامل سایت نیست. اما به دلیل سرعت پایین کاربر در ابتدا سایت را ترک می کند. شما فقط ۳ ثانیه فرصت دارید تا کاربر را جذب کنید. این سه ثانیه در مورد جذابیت بصری نیست.

برعکس باعث افزایش سرعت سایت می شود. البته ممکن است سرعت آپلود برای برخی از سایت های خارجی کمتر باشد. اما سایت های ایرانی نباید چنین اشتباهی را مرتکب شوند. استفاده از هاست قوی و سریع، استفاده از سرویس DNS، کاهش درخواست HTTP، استفاده از فایل CSS، کاهش حجم فایل تصویر، فشرده سازی صفحات و استفاده از کد کمتر از جمله اقداماتی است که باعث افزایش سرعت سایت می شود.

 

همچنین بخوانید : افزایش سرعت وردپرس

 

در سئو تکنیکال محتوای تکراری را حذف کنید

آیا از مجازات های سنگین استفاده گوگل از محتوای تکراری اطلاع دارید؟ گوگل رحم نمی کند. از همان ابتدا سایت را جریمه می کند. مشکل این است که فقط به دلیل یک صفحه، رتبه بندی صفحات دیگر نیز آسیب می بیند.

حتی از نظر کاربران نیز مشکلی ناخوشایند است. وقتی کاربر قبلاً محتوای شما را در جای دیگری خوانده باشد، دیگر به محتوای شما اعتماد نخواهد کرد و به دنبال منبع اطلاعات دیگری می‌گردد.

 

از نقشه سایت XML استفاده کنید

نقشه سایت  فایلی است که به موتورهای جستجو کمک می کند ساختار یک وب سایت را بهتر درک کنند. در واقع نوعی نقشه راه جستجو برای مسیریابی صحیح و دقیق است. طبیعتا نقشه سایت اطلاعات مهم دیگری مانند زمان اصلاح آخرین صفحه، اولویت بندی صفحات و تعداد به روز رسانی ها را نمایش می دهد. ایجاد نقشه سایت نه سخت است و نه آسان. اما در طراحی و ساخت باید مهمترین نکات را در نظر گرفت.

 

AMP را روشن کنید

AMP یک پروژه تحت حمایت گوگل است که هدف آن نمایش محتوا در موبایل در سریع ترین زمان ممکن از طریق کدهای خاصی به نام AMP XML است. نسخه AMP صفحات وب سایت به سرعت در دستگاه های تلفن همراه بارگیری می شود.

استفاده از این کدها باعث می شود که محتوا بدون عناصر اضافی تمیزتر به نظر برسد. البته، اسکریپت ها، نظرات و فرم ها دیگر کار نمی کنند. از آنجایی که سرعت خواندن این صفحات بالاست، باعث افزایش سرعت سایت می شود که باعث بهینه سازی سئو می شود.

 

استفاده از نشانه گذاری داده های ساخت یافته

نشانه گذاری داده های ساختاریافته اساساً کدی است که به یک وب سایت اضافه می شود تا به موتورهای جستجو کمک کند تا محتوا را بهتر درک کنند. این داده ها به موتورهای جستجو اجازه می دهد تا سایت شما را بهتر ایندکس کنند.

استفاده از چنین داده هایی باعث می شود که لینک سایت شما در صفحه اول گوگل بیشتر نمایان شود. سایتی که لینک آن در صفحه اول باشد نرخ کلیک بالاتری خواهد داشت.

 

ثبت در ابزارهای گوگل

گوگل نمی تواند سایت شما را از روی هوا پیدا کند و رتبه بندی کند. اول از همه، شما باید نمایشی از سایت خود را در گوگل نمایش دهید تا این موتور جستجوی اصلی آن را بشناسد. اولین و مهمترین کار پس از آپلود سایت، ثبت سایت و نقشه در کنسول جستجو و ابزار گوگل آنالیتیکس است.

این ثبت نام به گوگل این امکان را می دهد که سایت شما را بهتر و سریعتر بشناسد و تحلیل دقیق تری از رشد یا کاهش رتبه سایت شما دریافت کند.

از Robot.txt استفاده کنید

Robot.txt یک فایل متنی است که در بخش فهرست اصلی قرار می گیرد و به موتورهای جستجو می گوید که کدام صفحات را بخزند. اگرچه اندازه فایل ربات بسیار بزرگ است. اما بسیار مهم است. برای نشان دادن نحوه حرکت در سایت به موتورهای جستجو.

URL صفحه را بهینه کنید

  1. ساختار URL چیزی است که باید تنظیم شود. ساختار استاندارد URL دارای ویژگی های زیر است:
  2. از حروف کوچک استفاده کنید
  3. برای جدا کردن کلمات از “-” استفاده کنید
  4. از کلمات کلیدی استفاده کنید
  5. آدرس کوتاه
  6. از حروف و علائم استفاده نکنید

ساده‌تر کردن پیمایش

یکی از بزرگترین مشکلات وب سایت ها این است که ساختار ناوبری مناسبی ندارند. کاربر باید بتواند محصول یا مواد مورد نیاز خود را در سه مرحله بیابد. استفاده از منوهای پیچیده و رعایت نکردن اصول سه گانه در سایت باعث جلوگیری از استفاده صحیح کاربر از سایت می شود و آن را ترک می کند.

مطمئن شوید که گوگل خود نمی تواند ساختار چنین سایتی را به درستی درک کند و نه تنها ایندکس نمی کند (خیلی دیر انجام می دهد)، بلکه امکان جریمه نیز وجود دارد.

صفحات خطای ۴۰۴ را حذف کنید

صفحه ۴۰۴ در واقع صفحه ای است که نشان می دهد صفحه در وب سایت موجود نیست. وقتی صفحه ای را در وب سایت خود غیرفعال می کنید، URL آن صفحه همچنان در دسترس Google است. بنابراین با نوشتن آن خطای ۴۰۴ برمی گردد. دو راه برای بهینه سازی این صفحه وجود دارد:

با یک پیام دوستانه به بازدیدکنندگان اطلاع دهید که این صفحه در دسترس نیست.

به آدرس دیگری هدایت شوید.

برخی از مهم ترین چک لیست های سئو تکنیکال

  • بررسی Robot.txt
  • بررسی ساختار آدرس صفحه
  • سادگی پیمایش صفحه را بررسی کنید
  • ساختار داده ها را بررسی کنید
  • رفع خطاهای ۴۰۴
  • نقشه سایت را مشاهده کنید
  • HTTPS را فعال کنید
  • بهینه سازی سرعت سایت
  • گزینه نمایش پاسخگو
  • در گوگل ثبت نام کنید

نتیجه سئو تکنیکال

سئو تکنیکال چیزی نیست که خارج از همه چیز مربوط به سئو باشد. اما چشم انداز کمی تخصصی تر و فنی تر است. در واقع مسئول بهینه سازی فنی سایت بیشتر بر روی ساختار مناسب تمرکز می کند.

سوالات متداول

به طور کلی چند نوع سئو وجود دارد؟

برای یک استراتژی بهینه سازی ارگانیک، به سه نوع سئو نیاز دارید: سئو داخلی، سئو تکنیکال و سئو خارجی. با تجزیه و تحلیل استراتژی های خود و بررسی این ۳ نوع سئو، بهینه سازی برای شما بسیار آسان تر می شود

آیا پیاده سازی سئو تکنیکال سخت است؟

سئوی فنی چقدر پیچیده است؟ بستگی دارد تسلط بر اصول اولیه دقیقاً دشوار نیست، اما سئو تکنیکال می تواند پیچیده و درک آن دشوار باشد

تعریف سئو تکنیکال چیست؟

سئوی فنی مربوط به بهینه سازی وب سایت در سایت است، که به موتورهای جستجو اجازه می دهد تا سایت شما را به طور مؤثرتری بخزند و فهرست کنند.

سئو تکنیکال چگونه انجام می شود؟

سئوی فنی فرآیند حصول اطمینان از اینکه یک وب سایت با الزامات فنی موتورهای جستجوی مدرن مطابقت دارد با هدف بهبود رتبه بندی ارگانیک. عناصر کلیدی سئوی فنی شامل خزیدن، نمایه سازی، رندر و معماری وب سایت است.

آیا سئو تکنیکال سخت است؟

تسلط بر اصول اولیه دقیقاً دشوار نیست، اما سئو تکنیکال می تواند پیچیده و درک آن دشوار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همراه ما باشید

مقالات مرتبط

ctr

CTR چیست؟

افزایش نرخ کلیک تبلیغات و ارگانیک با ۱۴ روش کاربردی فرقی نمی کند که به دنبال رتبه بندی بهتر در

ساخت ویدیو وایرال

راز ساخت ویدیو وایرال

ساخت ویدیو وایرال احتمالا یکی از آرزوهای هر بازاریاب است زیرا اگر بتوانید برند یا محصول خود را در این

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
سبد خرید
ما از کوکی ها برای بهبود کارکردن شما با سایت استفاده می کنیم. با استفاده از این سایت شما استفاده ما از کوکی ها را پذیرفته اید.
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.