جاوا اسکریپت چیست؟ چگونه جاوا اسکریپت یاد بگیریم؟

جاوا اسکریپت چیست؟ چگونه جاوا اسکریپت یادبگیریم؟

جاوا اسکریپت چیست؟ چگونه جاوا اسکریپت یادبگیریم؟  این سوالی است که برای بسیاری از علاقه مندان به آموزش برنامه نویسی و طراحی سایت پیش می آید. همانطور که می دانید در دنیای برنامه نویسی نیز مانند دنیای واقعی با زبان های زیادی روبرو هستیم که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

در این مقاله شما را با یکی از محبوب ترین زبان ها در این زمینه یعنی جاوا اسکریپت آشنا می کنیم. اگر می خواهید با یادگیری جاوا اسکریپت وارد دنیای برنامه نویسی شوید   و می خواهید در مورد زبان جاوا اسکریپت و کاربردها و ویژگی های آن بیشتر بدانید، تا پایان این مقاله با پویان توسعه همراه باشید.

 

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت چیست؟

جاوا اسکریپت که  به اختصار  JS نامیده می شود، یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی است  جاوا اسکریپت یک زبان تفسیری پویا، شی گرا و سطح بالا است که از انواع سبک های برنامه نویسی پشتیبانی می کند.

این زبان را می توان برای برنامه نویسی سمت سرور، برنامه های کاربردی موبایل، بازی ها و برنامه های دسکتاپ استفاده کرد. بنابراین، می توان فرض کرد که  زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت   یک زبان همه کاره است.

اگر با هیچ یک از این اصطلاحات آشنا نیستید نگران نباشید، زیرا در زیر همه آنها را توضیح خواهیم داد. برای درک بهتر زبان جاوا اسکریپت، ابتدا باید به سوالاتی مانند زبان کامپایلر و تفاوت آن با زبان تفسیر شده پاسخ دهید؟ پس از درک این مفاهیم، ​​می توانید یادگیری جاوا اسکریپت را شروع کنید.

همانطور که می دانید کامپیوترها فقط به زبان صفر و یک (دودویی) صحبت می کنند و هیچ زبان دیگری را نمی فهمند. در ابتدا سعی کردیم با ماشین‌ها به زبان خودشان، یعنی زبانی نزدیک‌تر به زبان صفر و یک ارتباط برقرار کنیم. به این نوع زبان ها که مستقیماً به پردازنده متصل هستند، زبان های سطح پایین می گویند.

 

همچنین بخوانید : رابط کاربری UI چیست؟

 

از جمله این زبان ها می توان به اسمبلی اشاره کرد:

اما یادگیری و تسلط بر این زبان ها برای برنامه نویسان بسیار دشوار بود. به همین دلیل متخصصان تصمیم گرفتند زبان هایی بسازند که به زبان انسان نزدیکتر باشد. در اصطلاح به این زبان ها زبان های سطح بالا می گویند.

زبان‌های سطح بالا مانند جاوا اسکریپت کار را برای برنامه‌نویسان آسان‌تر می‌کنند، زیرا ساختار نوشتاری و منطق آنها به زبان انسانی بسیار نزدیک‌تر شده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که یادگیری جاوا اسکریپت نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی سطح پایین آسان تر است.

همانطور که مشاهده کردید، در تعریف  زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت  ذکر شد که این زبان یک زبان تفسیری است. برای درک ماهیت زبان های برنامه نویسی تفسیر شده، ابتدا تصور کنید که یک مفسر هستید.

شما بیش از دو راه برای ترجمه یک متن ندارید. یا باید آنچه را که دریافت می کنید خط به خط و همزمان ترجمه کنید یا کل مطلب را یک جا ترجمه کنید. این دقیقاً تفاوت بین زبان های مترجم و زبان های کامپایل شده است.

 

زبان های برنامه نویسی تفسیری چه نوع زبان هایی هستند؟

در زبان های تفسیر شده، کد منبع خط به خط تفسیر می شود، یعنی پس از تفسیر و اجرای خط اول، به خط دوم منتقل می شود که روند اجرا را کند می کند. برخلاف زبان کامپایلر، این زبان ها به سیستم عامل وابسته نیستند زیرا همزمان و از طریق مفسر اجرا می شوند.

 

به چه زبان هایی زبان برنامه نویسی کامپایلر می گویند؟

اجازه دهید کمی بیشتر و دقیق تر در این مورد توضیح دهیم. در زبان های کامپایل شده، همه کدهای منبع کامپایل (ترجمه شده) و به طور کامل پردازش و اجرا می شوند. خروجی ارائه شده توسط کامپایلر یک فایل کامپایل شده برای سیستم عامل مورد نظر شما است که به کدهای نوشته شده بستگی ندارد.

در واقع زبان های کامپایلر وابسته به سیستم عامل هستند و امکان استفاده از کدهای کامپایل شده روی سیستم عامل دیگری وجود ندارد.

شی گرایی در جاوا اسکریپت به چه معناست؟

شی گرایی یک الگو و طرز تفکر در برنامه نویسی است. رویکرد برنامه نویسی شی گرا از جزء به کل یا از پایین به بالا (پایین به بالا) است. یعنی در ابتدا واحدهای کوچکی از برنامه ایجاد می شود و با اتصال این واحدهای کوچک به یکدیگر واحدهای بزرگتری تشکیل می شود و برنامه کاملتر می شود.

برنامه نویسی شی گرا دو مفهوم کلاس و شی را ارائه می دهد.

شی گرایی در برنامه نویسی می تواند بسیاری از مشکلات را برای شما حل کند و فرآیند کدنویسی را آسان کند. از آنجایی که مفاهیم شی گرایی بسیار نزدیک به دنیای واقعی هستند، درک آن برای برنامه نویس آسان خواهد بود.

با شی گرایی، بر خلاف سایر روش های کدگذاری مانند رویه ها، شما مستقیماً با اشیاء کار می کنید، نه اینکه با تعداد زیادی متغیر و توابع سروکار داشته باشید. برای درک بهتر این مشکل بهتر است این مقاله را با یک مثال توضیح دهیم.

به یک کارگاه با ماشین آلات تولیدی مختلف فکر کنید. این کارگاه را می توان به عنوان یک درس در نظر گرفت. هر کدام از این دستگاه ها محصول متفاوتی تولید می کنند که می توان آن را یک شی در نظر گرفت.

در صورتی که محصولات مشکلی داشته باشد یا بخواهیم آنها را تغییر دهیم نیازی به تخریب و بازسازی کارگاه نیست.

به عنوان مثال، اگر محصول نهایی کیک است و ما کیک شیرین تری می خواهیم، ​​نیازی به تغییر در کارگاه یا ماشین آلات نداریم. فقط باید کمی شکر به خمیر کیک اضافه کنیم. این دقیقا همان چیزی است که در برنامه نویسی شی گرا اتفاق می افتد.

همچنین بخوانید :پردرآمدترین زبان برنامه نویسی در آمریکا

 

تفاوت بین زبان های سمت سرور و سمت کاربر چیست؟

برخی از زبان ها در سرور (سایت) پردازش و اجرا می شوند و سپس نتیجه برای کاربر ارسال می شود. این زبان ها برای برقراری ارتباط به نرم افزاری به نام وب سرور نیاز دارند.

اما نکته جالب در مورد زبان جاوا اسکریپت این است که این زبان هم برای برنامه نویسی سمت سرور و هم برای برنامه نویسی سمت کاربر قابل استفاده است. اما در گذشته دامنه این زبان فقط به برنامه نویسی سمت کاربر محدود می شد.

کدهای زبان های برنامه نویسی سمت کاربر همانطور که از نامشان پیداست در سیستم کاربر پردازش و اجرا می شوند.

جاوا اسکریپت یک زبان تفسیری سطح بالا است که از شی گرایی پشتیبانی می کند. این زبان در سمت کاربر پردازش و اجرا می شود. البته این زبان به کمک فریمورک هایی مانند Node.JS و Express.JS به عنوان زبان سمت سرور نیز قابل استفاده است.

اگر می خواهید در مورد فورک های فریمورک جاوا اسکریپت بیشتر بدانید، می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

کاربردهای جاوا اسکریپت در دنیای برنامه نویسی چیست؟

قبلاً به محبوبیت زبان جاوا اسکریپت اشاره کردیم. این محبوبیت بی دلیل نیست، زیرا این زبان شی گرا به شما این امکان را می دهد که به سایت های بی روح خود جان ببخشید و با کاربران خود ارتباط برقرار کنید. یعنی می توانید انیمیشن، فایل های صوتی و تصویری را در سایت خود نمایش دهید.

همچنین می توانید یک تایمر در سایت خود تنظیم کنید، رنگ ها را با حرکت ماوس تغییر دهید و بسیاری موارد دیگر که صفحات وب را جذاب تر می کند.

اما این تمام چیزی نیست که جاوا اسکریپت باید ارائه دهد. با این زبان می توانید شروع به طراحی اپلیکیشن های تحت وب، موبایل و دسکتاپ کنید. برای این منظور می توانید از فریم ورک های مختلف جاوا اسکریپت استفاده کنید که مجموعه ای از کتابخانه ها را در اختیار شما قرار می دهند.

یکی دیگر از کارهای جالبی که می توانید با این زبان انجام دهید، توسعه بازی های رایانه ای تحت مرورگر است. بنابراین، به طور کلی، استفاده از زبان جاوا اسکریپت را می توان به صورت زیر بیان کرد:

جاوا اسکریپت چگونه کار می کند؟

اکنون که یاد گرفتیم زبان جاوا اسکریپت چیست و کاربردهای آن چیست، شاید از خود پرسیده باشید که جاوا اسکریپت در مرورگرهای مختلف چگونه کار می کند. پاسخ به این سوال موتورهای پردازشگر است. مرورگرهای مختلف از موتورهای مختلفی برای اجرای کدهای جاوا اسکریپت استفاده می کنند که برخی از آنها در زیر ذکر شده است.

  • موتور V8 برای مرورگرهای اپرا و کروم
  • موتور SpiderMonkey برای فایرفاکس
  • موتورهای Trident و Chakra برای نسخه های مختلف اینترنت اکسپلورر
  • موتور ChakraCore برای مرورگر Edge
  • موتورهای Nitro و SquirrelFish برای مرورگر Safari

این موتورها ابتدا کدهای جاوا اسکریپت را ترجمه می کنند. سپس اسکریپت ها را به زبان ماشین کامپایل می کنند تا در نهایت کدها را اجرا کنند. البته این بدان معنا نیست که زبان جاوا اسکریپت فقط در مرورگرهای وب اجرا می شود.
این زبان برنامه نویسی با استفاده از ماشین مجازی جاوا اسکریپت تقریبا بر روی تمامی پلتفرم ها قابل پیاده سازی است.

همچنین بخوانید :پردرآمدترین زبان برنامه نویسی چیست؟

 

تاریخچه زبان جاوا اسکریپت چیست؟

جاوا اسکریپت برای اولین بار در می ۱۹۹۵ در ۱۰ روز توسط کارمند نت اسکیپ برندان ایچ متولد شد! در ابتدا، این شرکت به این نتیجه رسید که به صفحات وب پویا و جذاب تری نیاز دارد. اولین قدم برای ساختن یک زبان ساده بود. آقای   Brandon Eich  توسط این شرکت مأمور ایجاد یک زبان برنامه نویسی برای صفحات وب و دستکاری کدهای HTML شد. ماموریت آقای H ارائه زبانی بود که نه تنها مورد استقبال متخصصان برنامه نویسی قرار گیرد، بلکه طراحان نیز به راحتی از آن استفاده کنند.

 

همچنین بخوانید : زبان html چیست؟ چطور html یاد بگیریم؟

 

این شرکت در ابتدا به فکر بهبود و ساده سازی زبان Schema بود، اما در نهایت به این نتیجه رسید که به زبانی مشابه جاوا اما با نحو ساده تر نیاز دارد.

در ابتدا نام این زبان برنامه نویسی موکا بود که بعداً به مونا تغییر یافت. در شهریور همان سال نام این زبان به لایو اسکریپت تغییر یافت و در پایان سریال با انتخاب نام جاوا اسکریپت تغییر نام به پایان رسید.اما تکمیل این نام تنها به این دلیل بود که زبان برنامه نویسی جاوا در آن زمان بسیار محبوب شده بود.

انتخاب این نام برای این زبان بسیار هوشمندانه بود. زیرا در آن زمان با انتخاب این نام، این زبان توانست بخش بزرگی از بازار جاوا را به خود اختصاص دهد.

با این حال، در سال ۱۹۹۶، جاوا اسکریپت برای استانداردسازی به سازمان ECMA سپرده شد. سرانجام در سال ۱۹۹۷ اولین استاندارد جاوا اسکریپت به نام ECMAScript منتشر شد. اولین ECMAScript ECMA-262 و آخرین نسخه به نام ECMAScript 2017 در ژوئن ۲۰۱۷ منتشر شد.

نقاط قوت زبان جاوا اسکریپت چیست؟

هر کدام از زبان های مورد استفاده در دنیای برنامه نویسی نقاط قوت و ضعف خود را دارند و جاوا اسکریپت نیز از این قاعده مستثنی نیست. این زبان به دلیل مزایای فراوانی که دارد در بین برنامه نویسان بسیار محبوب است که به اختصار به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • طبق گفته  Stackoverflow،  این زبان محبوب ترین زبان برنامه نویسی سال ۲۰۱۸ است
  • برای پردازش و اجرا نیازی به کامپایلر ندارد.
  • یادگیری جاوا اسکریپت نسبت به بسیاری از زبان های برنامه نویسی ساده تر است.
  • این کراس پلتفرم در مرورگرها یا پلتفرم های مختلف اجرا می شود.
  • نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی سبک تر و سریع تر است.
  • به طور کلی چارچوب ها، کتابخانه ها و ابزارهای زیادی را ارائه می دهد.
  • زبان مادری مرورگر وب است و در مرورگر کاربر پردازش می شود.
  • این به برنامه نویسان اجازه می دهد تا صفحات وب تعاملی و پویا ایجاد کنند.
  • در پاسخ به اقدامات کاربران، پاسخ می دهد.

 

همچنین بخوانید :css چیست ؟ و چگونه css یاد بگیریم؟

 

نقاط ضعف زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت چیست؟

 برخی از نقاط ضعف این زبان برنامه نویسی عبارتند از:

  • مشکلات در شناسایی علت خطا و مشکلات در اشکال زدایی خطاها
  • با ایجاد محدودیت هایی برای حفظ امنیت، اجرای اسکریپت های جاوا اسکریپت را محدود می کند
  • روی مرورگرهای قدیمی کار نمی کند
  • آسیب پذیری در برابر سوء استفاده ها و عوامل مخرب
  • می توان از آن برای اجرای کدهای مخرب در رایانه کاربران استفاده کرد.
  • دستگاه های مختلف متفاوت نمایش داده می شود، می تواند باعث ناهماهنگی و عدم یکپارچگی شود.

همچنین بخوانید :کسب درآمد از برنامه نویسی

 

آموزش مقدماتی تا پیشرفته جاوا اسکریپت

بنابراین اگر تصمیم به یادگیری این زبان گرفته اید به شما تبریک می گوییم. زیرا جاوا اسکریپت در واقع فقط یک زبان برنامه نویسی سمت کلاینت نیست.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که در آینده‌ای نه چندان دور همه چیز به سمت پلتفرم وب تعاملی خواهد رفت و این بدان معناست که بیش از هر زمان دیگری به زبانی مانند جاوا اسکریپت نیاز خواهیم داشت که بتواند تمام خواسته‌های ما را برآورده کند.

علاوه بر این، این زبان در حال حاضر توسط بسیاری از افراد و سازمان ها استفاده می شود. این بدان معناست که شما به عنوان یک برنامه نویس به بسیاری از منابع یادگیری و اطلاعات در این زمینه دسترسی خواهید داشت.

بنابراین اگر تصمیم به یادگیری جاوا اسکریپت دارید، قطعا کمبودی در منابع آموزشی مناسب نخواهید داشت. Son Learn نیز با ارائه آموزش کامل جاوا اسکریپت از ابتدای یادگیری تا ورود به بازار کار شما را در این مسیر پر فراز و نشیب همراهی می کند.

مایلیم تجربیات و نظرات خود را در مورد زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همراه ما باشید

مقالات مرتبط

ctr

CTR چیست؟

افزایش نرخ کلیک تبلیغات و ارگانیک با ۱۴ روش کاربردی فرقی نمی کند که به دنبال رتبه بندی بهتر در

ساخت ویدیو وایرال

راز ساخت ویدیو وایرال

ساخت ویدیو وایرال احتمالا یکی از آرزوهای هر بازاریاب است زیرا اگر بتوانید برند یا محصول خود را در این

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
سبد خرید
ما از کوکی ها برای بهبود کارکردن شما با سایت استفاده می کنیم. با استفاده از این سایت شما استفاده ما از کوکی ها را پذیرفته اید.
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.