آموزش تحقیق کلمات کلیدی برای سئو و تولید محتوا

 آموزش تحقیق کلمات کلیدی یکی از اولین کار هایی است که در سئو داخلی انجام میدهید در این مقاله از پویان توسعه روش تحقیق و انتخاب لغات ارزشمند را به همراه مثال های کاربردی به صورت گام به گام به شما آموزش می دهیم.

اگر می‌دانید تحقیق کلمات کلیدی چیست و چرا به آن نیاز داریم، بخش‌های اول را نادیده بگیرید و از فهرست زیر استفاده کنید.

کلمه کلیدی چیست؟

هر چیزی که در موتورهای جستجو جستجو می کنید حاوی کلمات کلیدی است. فرض کنید می خواهید یک وب سایت طراحی کنید، اما نمی دانید چگونه آن را طراحی کنید. ساده ترین و سریع ترین راه جستجو در گوگل است. شما می توانید به سادگی “طراحی سایت” را تایپ کنید، یا می توانید با نوشتن “طراحی وب سایت رایگان” دقیق تر باشید. بیایید یک قدم جلوتر برویم! شاید بتوانید از «چگونه یک وب سایت فروشگاهی با وردپرس طراحی کنم؟» استفاده کنید. دقیقاً آنچه را که نیاز دارید توصیف کنید

کلمه کلیدی در سئو به کلماتی اطلاق می شود که جستجوگر برای یافتن آنچه به دنبالش است استفاده می کند. این کلمات به ۲ دسته تقسیم می شوند:

  • کلمات کلیدی کوتاه (  هدفمند)  که از یک یا دو کلمه تشکیل شده و محتوای بیشتری را پوشش می دهند.
  • دم بلند  – کلمات کلیدی   که از چندین کلمه تشکیل شده است. این عبارات موضوع را به شکلی خاص و محدودتر بیان می کنند. حجم جستجوی آنها بسیار کمتر از گروه اول است. اما به شما کمک می کند مشتریانی را پیدا کنید که واقعاً به شما نیاز دارند و بدانند چه می خواهند!
مقاله پیشنهادی:  نرخ تبدیل چیست  و چگونه می توان نرخ تبدیل سایت را افزایش داد؟

تحقیق کلمات کلیدی به چه معناست؟

تحقیق کلمات کلیدی فرآیند یافتن و تجزیه و تحلیل کلمات و عباراتی است که مشتریان بالقوه برای یافتن، تحقیق و خرید اطلاعات مورد نیاز خود از آنها استفاده می کنند.  این فرآیند از چند مرحله تشکیل شده است که در ادامه به تفصیل در مورد آن صحبت خواهیم کرد و در نهایت باعث می شود مخاطب خود را بهتر بشناسید، قابلیت های آن را کشف کنید، بدانید چه چیزی در این بازار بی پاسخ می ماند و چگونه گوگل را به دست آورید. بیرون

چرا تحقیق کلمات کلیدی مهم است؟

خیلی ساده است!  اگر محتوایی را در مورد موضوعی بنویسید که هیچ کس آن را جستجو نمی کند، هیچ ترافیکی از گوگل دریافت نخواهید کرد.

بهتر است بگوییم برای خودت می نویسی و شاید روزی کسی آن را ببیند. البته، شما می توانید تبلیغات را برای افزایش ترافیک انتخاب کنید. اما اگر حجم جستجو در عرض یک ماه بسیار کم شود چه فایده ای دارد؟

بسیاری از صاحبان وب سایت این اشتباه را مرتکب می شوند.  نتایج تحقیقات ahrefs  نشان می دهد که ۶۳.۹۰ درصد از صفحات اینترنتی از گوگل ترافیک دریافت نمی کنند. این مطالعه ۱ میلیارد وب سایت نمایه شده را مورد بررسی قرار داد.

تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که محتوایی تولید می کنید که تقاضای بالایی دارد. پس اگر برای کسب رتبه تلاش کرده اید، بازدید هم به شما داده می شود و تلاش شما بی نتیجه نخواهد بود.

بعداً در مورد این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد. اما این تحقیق همچنین تضمین می کند که شما چیزی را آماده می کنید که مخاطب واقعاً می خواهد. یعنی اگر به دنبال راهنما است، یک راهنمای مفید و ارزشمند تهیه کنید و اگر به دنبال قیمت، تصاویر و نظرات مشتریان است، صفحه محصول را پیش روی او قرار دهید.

بیایید تمام اهمیت تحقیق کلمات کلیدی را خلاصه کنیم:

شما کشف می کنید که افراد به چه موضوعاتی علاقه دارند یا به آنها نیاز دارند و برای حل آن چه کاری می توانید انجام دهید. به این ترتیب می توانید افراد بیشتری را به سایت خود بیاورید و استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را ارتقا دهید.

علاوه بر این، شما ایده خوبی از رقابت، تقاضا و همچنین مخاطبانی که دارید به دست می آورید. به عنوان مثال، رقبا چه فرصت هایی را در بازار از دست می دهند؟ مردم به چه چیزی نیاز دارند که شما بتوانید آن را حل کنید؟ به دلیل رقابت زیاد از کدام کلمات کلیدی اجتناب کنیم؟

تحقیق کلمات کلیدی البته نه تنها برای سئو استفاده می شود، بلکه  برای تبلیغات در گوگل  نیز به آن نیاز دارید  . طبیعتا مراحل این تحقیق و نحوه انتخاب و اولویت بندی کلمات با تحقیق کلمات کلیدی برای سئو و تولید محتوا متفاوت است.

 

همچنین بخوانید : مشاوره سئو

چه زمانی به تحقیق کلمات کلیدی نیاز داریم؟

بیایید به این سوال خیلی کوتاه پاسخ دهیم:

  • نوشتن استراتژی سئو در زمان راه اندازی سایت
  • مفهوم سازی و ایجاد محتوا در سایت (وبلاگ و سایر صفحات)
  • یک کمپین تبلیغاتی در گوگل اجرا کنید
  • خدمات جدید را تبلیغ کنید

خوب، شما آماده اید که آموزش تحقیق کلمات کلیدی را با مثال ها و مثال های واقعی شروع کنید.

تحقیق کلیدواژه در ۱ + ۵ مرحله

به قسمت جالب مقاله رسیدیم. جایی که با هم تحقیق کلمات کلیدی را یاد خواهیم گرفت. اماده ای؟ مراحل زیر را دنبال کنید

 

مرحله صفر: یک فایل در Google Sheets ایجاد کنید

یک فایل در Google Spreadsheet ایجاد کنید تا اطلاعات تحقیق را در آن ثبت کنید. این فایل باید شامل ستون های زیر باشد:

  • کلمه کلیدی
  • قصد کاربر
  • سختی و سطح رقابت
  • حجم جستجو
  • رقبا
  • نوع صفحه فرود
  • اولویت و ارزش

ستون های زیر نیز اختیاری هستند. این بدان معناست که بسته به نیاز خود می توانید نظرسنجی کامل تری انجام دهید و این ستون ها را پر کنید:

  • اعتبار دامنه رقیب ۱
  • اعتبار دامنه رقیب ۲
  • اعتبار دامنه رقیب ۳
  • هزینه تخمینی به ازای هر کلیک (CPC)

هنگامی که فایل را آماده کردید، می توانید تحقیق خود را شروع کنید و هر ستون را پر کنید. لیست را مرحله به مرحله هرس می کنیم تا در نهایت بهترین کلمات برای شروع شناسایی شوند.

نکته:  برای این کار می توانید از اکسل استفاده کنید.

 

همچنین بخوانید : چک لیست سئو ۲۰۲۴

مرحله اول: تعیین کلمات کلیدی و موضوعات ارزشمند مرتبط با فعالیت تجاری شما

برای شروع، به کلماتی نیاز دارید که مشتریان شما احتمالاً آنها را جستجو می کنند. همچنین، برای استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی، باید حداقل چند کلمه به آنها بگویید و آنها لیستی از صدها کلمه مرتبط را در اختیار شما قرار دهند. در ادامه در مورد این مشکل بیشتر توضیح خواهیم داد.

بنابراین، مشتری شما چه عبارتی را در گوگل جستجو می کند تا محصول شما را پیدا کند؟ فروشگاه آنلاین ساعت هوشمند را در نظر بگیرید. چنین کلماتی به ذهن می رسد:

  • ساعت هوشمند
  • ساعت هوشمند
  • اپل واچ
  • مچ بند
  • شیشه ساعت هوشمند

حداقل به ۵ تا ۱۰ موضوع کلی نیاز دارید. به عنوان مثال، شرکتی مانند Ektant را در نظر بگیرید. برای شروع، چنین کلماتی مناسب هستند:

  • بازار یابی
  • بازاریابی دیجیتال
  • بازاریابی دیجیتال
  • تبلیغات
  • تبلیغ آنلاین

به خاطر داشته باشید که در این مرحله شما فقط به دنبال موضوعات عمومی هستید و برای چیزی ارزش قائل نخواهید شد یا لیستی از وسایل را ایجاد نمی کنید.

به این کلمات به چشم بذری نگاه کنید که قرار است در زمین بکارید و در نهایت درختی نصیبتان شود.  این کلمات همان چیزی است که در کمتر از ۳۰ ثانیه به ذهن خطور می کند.

برای مثال آخر، فرض کنید فروشگاهی دارید که در آن تجهیزات قهوه ساز می فروشید. ۸ موضوع کلی و کلید واژه ای که به ذهن می رسد عبارتند از:

  • قهوه
  • رسانه های فرانسوی
  • موکاپات
  • قهوه ساز
  • کاپوچینو
  • خداییش قهوه
  • آسیاب قهوه
  • دستگاه اسپرسوساز

هنگامی که آنها را شناسایی کردید، مرحله دوم را شروع کنید.

مرحله دوم: پر کردن لیست کلمات کلیدی اولیه

تا به حال شما یک سری ایده ها و کلمات را در لیست نوشته اید که شما را به یک مشتری بالقوه تبدیل می کند. اما کافی نیست! این لیست باید تکمیل شود و کلمات مربوط به هر موضوع باید مشخص شود.

تعداد کمی از مردم برای خرید یک قهوه ساز خانگی کلمه «قهوه» را جستجو می کنند. هرکسی که عبارت «طرز تهیه قهوه» را جستجو می کند، به دنبال خود کلمه قهوه نیست.

کاری که باید در این مرحله انجام دهید این است:  کلمات مرتبط با موضوعات مرحله قبل را یادداشت کنید.

در مراحل بعدی هرس می کنیم و به لیست خود اضافه می کنیم. بنابراین عبارت مربوطه را که فکر می کنید مشتری شما به دنبال آن خواهد بود را در فایل خود بنویسید.

شما چند راه برای این کار دارید:
  • با همکاران فروش و پشتیبانی تلفنی صحبت کنید. ببینید مشتریان و تماس‌گیرندگان از چه عباراتی استفاده می‌کنند، چه مشکلاتی دارند و چه سؤالاتی می‌پرسند.
  • اگر سایتی دارید، به کنسول جستجو بروید. ببینید مشتریان برای رسیدن به شما چه عباراتی را جستجو کردند
  • استفاده از انجمن ها و شبکه های اجتماعی
  • از گوگل استفاده کنید
  • از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید

۲ مورد اول نیازی به توضیح ندارد. سوم، شما می توانید از هر کجای دنیای آنلاین بهره مند شوید. به عنوان مثال، نظرات وبلاگ های رقبا یا حساب های رسانه های اجتماعی آنها را بررسی کنید.

این به شما کمک می کند تا ببینید مشتریان بالقوه شما به چه چیزهایی نیاز دارند، چگونه صحبت می کنند، چه مسائل حل نشده ای دارند و…

این موضوعات و چت ها بهترین شروع برای سایتی با رقبای بزرگ و قدرتمند است. چون دستش به چیزی می رسد که رقابت پشت سر می گذارد.

از آنجایی که ۸۰ درصد کار روی ۲ مورد آخر است، اجازه دهید آنها را جداگانه بررسی کنیم:

 

کلمات و عبارات مرتبط را با استفاده از گوگل پیدا کنید

هنگامی که یک عبارت را در گوگل تایپ می کنید، مجموعه ای از عبارات رایج را به شما نشان می دهد که می توانند کلمات کلیدی شما باشند. بیایید به ۲ مثال در زیر نگاه کنیم.

در تصویر زیر کلمات مربوط به “قهوه” را مشاهده می کنید. این کار را برای تمام کلماتی که به ذهنتان می رسد انجام دهید تا یک لیست سازنده داشته باشید. سعی کنید هر موضوع را به عنوان یک سبد در نظر بگیرید و همه کلمات را در آن قرار دهید.

با استفاده از گوگل کلمات کلیدی مرتبط با قهوه را جستجو کنید

در تصویر زیر “تبلیغات آنلاین” را تایپ کرده ایم. لطفاً توجه داشته باشید که ممکن است کلمات پیشنهادی را دوست نداشته باشید و اصلاً چنین چیزی را ارائه نکنید. مشکلی نیست! در مراحل بعدی ارزیابی می کنیم تا بهترین کلمات را جدا کنیم.

تحقیق کلمات کلیدی مرتبط با تبلیغات آنلاین

دومین کاری که باید انجام دهید این است که Enter را فشار داده و به انتهای صفحه بروید. بخش “جستجوهای مرتبط” در صفحه نتایج جستجو یک معدن کلمه کلیدی است.

نتیجه “قهوه” را در تصویر زیر مشاهده کنید:

کلمات مرتبط

این بخش ممکن است بسته به عبارت جستجو متفاوت باشد. در برخی پرس و جوها به شرح زیر است:

جستجوهای مربوط به عبارت جستجو شده

چرا این بخش از صفحه نتایج گوگل مهم است؟

زیرا بدون هیچ کمکی شما تمام کلمات فرعی مربوط به جمله اصلی را دریافت خواهید کرد.

و سومین بخش مهم از صفحه نتایج جستجو:  مردم همچنین جستجو می کنند  . برای یافتن این کلمات باید روی یکی از نتایج کلیک کرده و به صفحه نتایج بازگردید.

مردم هم به دنبال این بوده اند

آیا فروشگاه اینترنتی تجهیزات قهوه باید روی عبارتی مانند «قهوه چیست» تمرکز کند؟ این به استراتژی بازاریابی محتوا و سئو آنها برمی گردد. به عنوان مثال، اگر آنها وبلاگ یا صفحه محصولی برای فروش دانه های قهوه ندارند، نیازی به درج چنین عبارتی در لیست خود ندارند.

در ادامه، در مورد نحوه انتخاب و ارزش گذاری کلمات در تحقیق کلمات کلیدی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید

همه ابزارها و مراحل کار با آنها را به همراه تصویر  در مقاله “راهنمای انتخاب  انواع کلمات کلیدی در تبلیغات گوگل  ” مورد بحث قرار داده ایم. اگر موافق باشید در این قسمت ابزار اصلی که در این مرحله برای شما مفید خواهد بود را معرفی می کنیم و بقیه را با نام ذکر می کنیم.

بر اساس تجربه، ابزارها را بر اساس میزان کاربرد آنها در ایران و برای کلمات فارسی رتبه بندی کرده ایم:
  • برنامه ریز را درمان کنید
  • KWfinder
  • ابزار کلمه کلیدی
  • Moz
  • SEMrush
  • Ubersuggestie
  • ahrefs

این ابزارها برای شما چه کاری انجام می دهند؟ به طور کلی، آنها به شما کمک می کنند صدها کلمه کلیدی جدید پیدا کنید، بفهمید رقابت برای هر کلمه کلیدی چقدر قوی است، آیا قصد تجاری و رقابت تبلیغاتی وجود دارد یا خیر، و حجم جستجوی ماهانه چقدر است.

قبل از اینکه نحوه کار با شناخته شده ترین و پرکاربردترین ابزار تحقیق کلمات کلیدی، KeywordPlanner را به شما آموزش دهیم، خوب است به یک نکته اشاره کنیم:

متأسفانه تمام ابزارهای موجود در وب فارسی آمار صحیحی در مورد حجم جستجو در اختیار ما قرار نمی دهند. واقعیت داستان صدها مایل با آنچه در ابزارها می بینید فاصله دارد.

آیا این اشتباهه؟ نه، به این معنی است که اگر حجم جستجوی بسیار پایینی مشاهده کردید، دلسرد نشوید. تجزیه و تحلیل کنید که چگونه این کلمه چندین بار در طول ماه جستجو می شود.

بیایید به Keyord Planner برویم. ابتدا به داشبورد گوگل بروید. اگر اکانت گوگل ادز ندارید،  مقاله «راهنمای بصری  ساخت اکانت گوگل ادز» را بخوانید  .

ظاهر داشبورد Google Ads در ماه گذشته کاملاً تغییر کرده است و احتمالاً در مقالات دیگر (حتی مقالات قدیمی خودمان) چیز متفاوتی خواهید دید. اما مسیر همان مسیر قبلی است! فقط اکنون باید روی “TOOLS” در سمت چپ تصویر کلیک کنید.

سپس، در بخش “Planning”، “Keyword Planner” را انتخاب کنید.

تحقیق کلمات کلیدی با برنامه ریز کلمات کلیدی

در این مرحله شما ۲ گزینه دارید:
  • کلمات کلیدی جدید را کشف کنید
  • حجم جستجو و پیش بینی ها را دریافت کنید

از آنجایی که می خواهیم لیست کلمات کلیدی خود را پر کنیم، اولین گزینه را انتخاب کنید. گزینه دوم برای زمانی است که یک لیست کامل داریم و فقط می خواهیم حجم جستجو و سایر پارامترهای آن لیست را بررسی کنیم.

تحقیق کلمات کلیدی با برنامه ریز کلمات کلیدی

در این مرحله باید کلمات کلیدی را از مرحله اول در کادری که ارائه کردیم وارد کنید. لطفا به ۲ نکته توجه کنید:
  • زبان فارسی (فارسی) را انتخاب کنید.
  • مکان را روی All locations قرار دهید (متاسفانه ایران در لیست نیست و ما چاره ای نداریم)

کلمات کلیدی جدید را با Keyword Planner پیدا کنید

آیا گزینه “شروع با وب سایت” را می بینید؟ به یاد دارید در بخش آخر روشی آسان و سریع برای تقلب در برابر رقبا را به شما می گوییم؟

پس از وارد کردن کلمات، روی “دریافت نتایج” کلیک کنید و تمام! این شما هستید و این لیستی از ۲۱۴۴ کلمه مرتبط است.

تحقیق کلمات کلیدی با برنامه ریز کلمات کلیدی

بر اساس تجربه، اجازه دهید برخی از ویژگی هایی که برای شما مفید خواهد بود را به شما بگوییم:

  • کلمه کلیدی را اصلاح کنید

در این بخش می توانید برخی از کلمات کلیدی را حذف کنید. به عنوان مثال، کلمات مربوط به یک برند خاص را از لیست حذف می کنید. Curdplanner به طور خودکار آنها را برای شما تعیین می کند.

لیست کلمات کلیدی را تغییر دهید

  • نمای گروهی

بر روی گزینه Keyword Display کلیک کرده و آن را انتخاب کنید. اکنون کلیدواژه های خانواده مرتبط در گروه های مختلف برای شما قرار می گیرد.

به عنوان مثال گروه «فرق» را در تصویر زیر ببینید که خوراک خوبی برای ایجاد محتوای وبلاگ است؟

نمایش گروهی

بیایید به اعداد دیگر در بخش تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی در تحقیق کلمات کلیدی نگاه کنیم.

یادتان هست که گفتیم با Keord Planer امکان تقلب از دست رقبا وجود دارد؟ فقط روی “شروع با وب سایت” کلیک کنید و آدرس وب سایت را وارد کنید. این ایده ها و کلمات را بر اساس سایت خود به شما پیشنهاد می کند.

تحقیق کلمات کلیدی با استفاده از سایت های رقیب

تجربه نشان می دهد که ترکیبی که تا کنون با جزییات و مثال ها بررسی کرده ایم به همراه KWfinder بهترین نتایج را برای زبان فارسی به دنبال خواهد داشت.

نکته

همچنین می توانید از ChatGPT برای صرفه جویی در زمان استفاده کنید. به آن به عنوان ابزاری فکر کنید که لیستی از کلمات کلیدی را خیلی سریع در اختیار شما قرار می دهد. برای زبان فارسی، استفاده از آن را همراه با ابزار تحقیق کلمات کلیدی توصیه می کنیم. تصویر زیر حاصل یک مطالعه ساده برای یک مجله پزشکی با استفاده از این ابزار است.

تحقیق کلمات کلیدی با chatgpt

مرحله سوم: تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی و انتخاب بهترین آنها

لیست ما تا کنون با تمام کلمات کلیدی و عبارات پر شده است. اما چگونه کلمات کلیدی مقاله را پیدا می کنید؟ کدام کلمه برای صفحه محصول مناسب است؟ کدام کلمه اصلا به درد ما نمی خورد؟ ابتدا سراغ کدام کلمه برویم؟ روی چه چیزی بیشتر سرمایه گذاری کنیم؟

در اینجا باید پارامترهای زیر را بررسی کنید:

  • حجم جستجو
  • سختی کلمه کلیدی و سطح رقابت
  • CPC (هزینه هر کلیک)

برنامه ریز کلمات کلیدی گوگل حجم جستجو و قیمت خرده فروشی پیشنهادی برای هر کلمه کلیدی را به شما می گوید. البته اگر رقابت تجاری بر سر آن کلمه باشد.

این یعنی چی؟ در مقاله “  بازاریابی موتورهای جستجو چیست  و چه تفاوتی با سئو دارد” به تبلیغات گوگل اشاره کردیم. قصد کاربر از جستجوی برخی کلمات تجاری است. یعنی می خواهد یک محصول یا خدمات بخرد.

برای مثال، شخصی که عبارت «خرید قهوه آنلاین» را جستجو می‌کند و شخصی که «تاریخچه قهوه چیست» را تایپ می‌کند، قصد یکسانی ندارند. اولی به دنبال خرید است و با نمایش آگهی به مشتری تبدیل می شود.

بر اساس تجربه خودمان، می خواهیم به شما بگوییم که چگونه لیست خود را تکمیل کنید. ما از Google، Keyword Planner، KWfinder و رقبا استفاده می کنیم. ابزارهای دیگر نیز از زبان فارسی پشتیبانی می کنند که می توانید از آنها استفاده کنید.

چندین سایت ایرانی وجود دارد که می توانید اشتراک پولی ابزارهای سئو را با قیمت ارزان تری دریافت کنید. اگر شرکت بزرگی دارید، توصیه می کنیم برای یکی از ابزارها، حساب کاربری خود را خریداری کنید.

بیایید ببینیم در هنگام تجزیه و تحلیل چه نکاتی را باید در نظر گرفت:

 

همچنین بخوانید : چگونه سئو کار شویم؟

 

حجم جستجو

اجازه دهید ابتدا حجم جستجوی Keyword Planner را توضیح دهیم که حجم متوسطی برای یک دوره معین است. عدد دقیقی به شما نمی دهد و در فواصل مختلف مثلا هزار تا صد هزار یا صد تا هزار به شما اعلام می شود.

مانند آنچه در تصویر زیر می بینید:

حجم جستجو

نکته

 برای دریافت عدد دقیق‌تر برای کلمات با هدف تجاری، همه کلمات را انتخاب کنید و روی “افزودن کلمات کلیدی برای ایجاد طرح” کلیک کنید. سپس به بخش «پیش‌بینی» در بالای صفحه بروید.

حجم جستجو را با Keyword Planner پیش بینی کنید

در این بخش  Keyword Planner  هزینه تبلیغات در گوگل را  برای کلمات کلیدی انتخاب شده پیش بینی می کند. لازم به ذکر است که این عدد دقیق نیست و قیمت هر کلیک در این زمان محاسبه می شود.

هنگام تجزیه و تحلیل حجم جستجو، چهار نکته مهم است:
  • این عدد نشان دهنده تعداد جستجوها است و نه تعداد افرادی که عبارت مورد نظر را جستجو کرده اند. یک فرد می تواند یک کلمه کلیدی را چندین بار در طول ماه جستجو کند.
  • حجم جستجو با ترافیکی که دریافت می کنید برابری نمی کند (حتی اگر رتبه ۱ را داشته باشید).
  • این میانگین حجم جستجوی یک سال اخیر است. این بدان معنی است که در ماه آوریل کلمه مورد نظر شما ممکن است ۱۲۰۰۰۰ بار جستجو شود و در ۱۱ ماه به ندرت جستجو می شود. حجم جستجو در این مورد ۱۰۰۰۰ در ماه است.
  • حجم جستجو بسته به مکان متفاوت است. از آنجایی که کشور ایران جزو همه سازها نیست، باید موقعیت کلی آن را در نظر بگیریم و با انتخاب زبان فارسی به آنچه می خواهیم برسیم.

علاوه بر این چهار مورد، می توانیم به شما بگوییم که  حجم جستجو نباید تنها معیار تحلیل باشد.  برخی افراد فقط روی کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا سرمایه گذاری می کنند و نتیجه ای نمی گیرند؟ به نظر شما دلیل آن چیست؟

 

آنها رقابت را در نظر نمی گیرند و کلمات لانگ تیل را نادیده می گیرند!

در زمان راه اندازی سایت بهتر است روی کلیدواژه هایی تمرکز کنید که سختی کمتری دارند (حتی با حجم جستجوی کم) تا به مرور زمان اعتبار کسب کنید و بتوانید وارد عرصه رقابت شوید.

از سوی دیگر، نادیده گرفتن کلمات کلیدی دم بلند به معنای از دست دادن مشتریان بالقوه ای است که قصدشان از قضا مشخص است. هر چه کلمه کلیدی طولانی تر باشد، حجم جستجو کمتر می شود.

اما این کلمات بسیار هدفمند هستند و بهتر است حجم جستجو را در طول سال در نظر بگیرید. مثلاً شخصی که می پرسد چگونه یک بنر تبلیغاتی طراحی کنم؟ یا “چگونه مشتری جذب کنیم؟” جستجو، برای وب سایت شما بسیار ارزشمند است.

زیرا به عنوان مثال در مقاله مربوط به این ۲ کلمه کلیدی می توانیم خدمات خودمان مانند بنرساز خودکار و سرویس تبلیغات همسان را به عنوان یکی از راه حل های خوب تبلیغ کنیم.

به “چگونه با دستگاه اسپرسوساز انواع قهوه درست کنیم” فکر کنید. چنین کلمه ای جستجوی کمی دارد. اما فروش محصولاتی مانند قهوه، تمپر و حتی اسپرسوساز می تواند نقطه خوبی باشد.

آیا باید دو کلمه کلیدی دیگر را با هم مقایسه کنیم؟
  • شلوار جین
  • خرید شلوار لی ترکی
کدام کلمه کلیدی قصد و هدف مشخصی دارد؟ کدام کلمه کلیدی تبدیل بیشتری ایجاد می کند؟

در نهایت، اجازه دهید ۲ امتیاز دیگر بر اساس تجربه اضافه کنیم:

  • با استفاده از Google Trends کلماتی را که برای شما ارزشمند هستند  دوباره بررسی کنید   . گفتیم که  حجم جستجو بر اساس همه جستجوهای سال است  . مطمئن شوید که این کلمات همچنان محبوب هستند
  • هر ابزار هنگام اندازه گیری حجم و سایر پارامترها مجموعه ای از معیارها را در نظر می گیرد. اعداد ممکن است متفاوت باشد

قبل از اینکه به پارامتر مهم بعدی در تحقیق کلمات کلیدی نگاه کنیم، ابتدا به نتایج ابزار KWfinder نگاه می کنیم. تفاوت این ابزار با Keyord Planner در ارائه اطلاعات بیشتر است.

همانطور که در تصویر زیر می بینید،  هم روند  و هم  سختی آن را می بینید   . علاوه بر این، دیگر نیازی به جستجوی دستی رقبا در گوگل ندارید. زیرا در سمت راست تصویر همه رقبا را برای شما تحلیل می کند.

ابزار تحقیق کلمه کلیدی KWfinder

مشکلات کلمه کلیدی

متخصصان باتجربه سئو معمولاً سختی کلمات کلیدی را بر اساس صفحه نتایج جستجو اندازه گیری می کنند. یعنی هر کلمه کلیدی را جستجو می کنند و محتوایی که رتبه بندی شده را تجزیه و تحلیل می کنند.

عوامل متعددی در تعیین دشواری کلمات کلیدی در تحقیق کلمات کلیدی آنها نقش دارند. مانند موارد زیر:
  • قصد کاربر برای جستجوی کلمه کلیدی
  • نوع، کیفیت، تازگی و مرتبط بودن محتوا
  • تعداد و کیفیت بک لینک ها
  • قطعه تابع
  • اعتبار دامنه

نظر هر کارشناس با نظر کارشناسان دیگر متفاوت است. برای مثال، ممکن است یک نفر معتقد باشد که اعتبار دامنه مهم است و دیگری ممکن است بیش از هر چیز به مرتبط بودن محتوا و تازگی آن توجه کند. این تفاوت حتی می تواند بسته به نوع عبارتی که آنها تجزیه می کنند متفاوت باشد.

این موضوع دل صاحبان ابزار سئو را خون کرده است! اما در نهایت تصمیم گرفتند سختی کلمه کلیدی را بر اساس اعتبار دامنه، تعداد بک لینک ها و تعداد ارجاع دهندگان تعیین کنند.

چیزی که باید برای شما مهم باشد این است:  هر چه سختی بالاتر باشد، رتبه بندی سخت تر است.

عاقلانه است که برای شروع روی کلمات کلیدی کمتر دشوار سرمایه گذاری کنید. اما این مشکل نباید به یک عادت دائمی تبدیل شود. به زودی پس از ایجاد اعتبار، باید به سراغ کلمات کلیدی سخت بروید و بک لینک دریافت کنید.

 

همچنین بخوانید : روش ‌های کسب درآمد از سئو در سال ۲۰۲۳

 

یک پیشنهاد خوب برای یافتن کلمات کلیدی بیشتر

فقط از یک پارامتر، مانند حجم جستجو یا سختی کلمه کلیدی، به عنوان معیار استفاده نکنید.  تحقیق در مورد کلمات کلیدی باید منجر به فهرستی از کلمات کلیدی شود که برای شما ارزشمند هستند. کلماتی که برای شما مشتری می آورد.

بنابراین وقتی تحلیل انجام شد، کلمات کلیدی را بر اساس تمام پارامترها و بر اساس نیازهای کسب و کارتان اولویت بندی کنید. در ادامه بیشتر در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد.

بیایید تحلیل رقابتی را در عمل ببینیم و دشواری کلمه کلیدی را بر اساس رقبا تعیین کنیم. برای شروع، عبارت «Google Ads» را جستجو می کنیم.

تبلیغات SERP در گوگل

ابتدا سه تبلیغ را می بینیم که در هیچ ابزار تحقیق کلمه کلیدی نمی بینیم. ممکن است تبلیغات در پایین صفحه نمایش داده شود. اما اگر در اوج باشند، مردم ابتدا آنها را خواهند دید. این مشکل در دستگاه های تلفن همراه بدتر است. به خصوص اگر  از افزونه های تبلیغات گوگل نیز  استفاده کرده باشند.

بعد از آن شاهد ۳ سایت معتبر و قابل اعتماد یکتان، جیدس و افرک هستیم که شکست آنها سخت است. مگر اینکه سایت خیلی معتبری داشته باشید.

همین جستجوی ساده باعث شد متوجه شویم که رتبه بندی و رقابت چقدر دشوار است.

 

هزینه هر کلیک

هزینه به ازای هر کلیک (CPC) نشان می دهد که تبلیغ کنندگان چقدر حاضرند برای هر کلمه کلیدی بپردازند. بله، ما نیز با شما موافقیم، این معیار بیشتر برای جستجوی کلمات کلیدی تبلیغات در گوگل مفید است، نه برای سئو; اما می توانید آن را به عنوان یک سیگنال مفید و قدرتمند برای ارزش گذاری کلمات کلیدی ببینید.

چطور برای مثال، آنها به طور متوسط ​​۲۳.۶ لیر برای هر کلیک برای «قهوه روبوستا» خرج کردند. این نشان می دهد که کلمه کلیدی هدف برای جذب مشتری و فروش قهوه مناسب است. زیرا نشان دهنده این است که مردم به دنبال خرید آن هستند.

اما این موضوع برای «تفاوت نسکافه و قهوه» متفاوت است. چون اصلا تبلیغ نشده بود. این نشان می دهد که محتوای آموزشی که اطلاعات مفیدی در مورد تفاوت نسکافه و قهوه ارائه می دهد برای این کلمه کلیدی مناسب است.

یک نکته را در نظر داشته باشید:  به استثنای برخی از کلیدواژه های فصلی و مرتبط با روند، حجم جستجوی اکثر کلمات کلیدی به طور متوسط ​​در تمام طول سال یکسان است. اما میزان CPC که در ابزارها می بینید بر اساس اطلاعات دوره مشابه و تبلیغات در حال انجام است.

بر اساس پارامترهایی که تا به حال بررسی کرده ایم، موارد اضافی را در لیست خط زده اید. اکنون می توانید به ستون های دیگر برگه تحقیق کلمه کلیدی یعنی قصد، نوع محتوا و اولویت بروید.

 

مرحله چهارم: مشخص کردن هدف کاربر از عبارت جستجو (Intent)

ما به مرحله ای رسیده ایم که بارها به آن اشاره کرده ایم. مرحله سرو غذا؟ اگر به مقاله  سئوی محتوا چیست  + مراحل سئوی محتوا مراجعه کنید، خواهید دید که رتبه بندی فراتر از رعایت قوانین گوگل است و باید دل مخاطب را نیز به دست آورید.

البته این موضوع تا حد زیادی به قوانین گوگل مربوط می شود; زیرا  گوگل سعی می کند نتایج جستجو را به گونه ای ارائه دهد که نیازهای مشتری خودش (کاربر در جستجوی عبارت) باشد.

در اینجا باید هدف و هدفی را که کاربر عبارات لیست شما را جستجو می کند، مشخص کنید. تعیین قصد کاربر ۲ چیز را تعیین می کند:

  • نوع صفحه (صفحه اصلی، صفحه محصول، وبلاگ، برچسب، ابزار آنلاین و غیره)
  • نوع محتوا (راهنما، وبینار، کتاب الکترونیکی، بررسی، فهرست و غیره)
  • زاویه دید

برای آشنایی شما با ۴ نیت مختلف، تصویر زیر را آماده کرده ایم:

بیایید در مورد این با جزئیات بیشتر صحبت کنیم. ابتدا ۳ کلمه کلیدی زیر را در نظر بگیرید:
  • ساعت هوشمند سامسونگ
  • فروشگاه ساعت هوشمند
  • اهمیت خرید شیشه ساعت هوشمند

شخصی که عبارت اول را جستجو می کند می خواهد یک ساعت یا اطلاعات مفیدی برای تحقیق در مورد آن بخرد. از آنجایی که این عبارت کلیدی شامل عباراتی مانند “ویژگی ها” یا “مزایا” نمی شود، می توان گفت که بهترین گزینه برای این کار صفحه محصول ساعت هوشمند است که شامل قیمت، توضیحات، تصاویر، نظرات و نظرات مشتریان است. .

اما جمله دوم جمله ای است که باید به صفحه اصلی لینک شود. زیرا شخصی وجود دارد که به دنبال بررسی ساعت های هوشمند و در نهایت خرید آن است.

گزینه سوم به شخصی اشاره دارد که به دنبال محتوای آموزشی برای تماشای آن است. او فقط چند قدم با خرید فاصله دارد و نمی توان او را مستقیماً به صفحه خرید لیوان برد. در اینجا ما او را با یک پست وبلاگ راهنمایی می کنیم و یکی از راه حل های ما خرید از فروشگاه خودمان است.

این یک مثال ساده از چگونگی تعیین هدف و هدف کاربر بر اساس پرس و جو است. اما همیشه به این سادگی نیست. بدون شک می توانید کلمه کلیدی را برای تعیین اینترنت جستجو کنید. ببینید کدام صفحه با کدام نوع محتوا رتبه بندی می کند.

البته این جستجو و بررسی صفحات رتبه بندی شده نیز در تعیین تعداد صفحاتی که کلمه کلیدی می تواند مورد هدف قرار گیرد، نقش دارد. گاهی اوقات می توانیم گروهی از کلمات کلیدی مرتبط را با یک صفحه هدف قرار دهیم. اما همیشه اینطور نیست و ممکن است به چندین صفحه جداگانه نیاز داشته باشیم.

بیایید به یک مثال واقعی نگاه کنیم. ۴ عبارت زیر را برای بررسی صفحه جستجو در نظر بگیرید!
  • قهوه اسپرسو
  • طرز تهیه قهوه اسپرسو
  • قهوه اسپرسو چیست؟
  • قهوه اسپرسو بدون شکر

از صفحه نتایج جستجو برای جستجوی کلمات کلیدی استفاده کنید

همانطور که می بینید، در بهترین حالت فقط می توانید روی قهوه اسپرسو و آنچه قهوه اسپرسو است در یک صفحه تمرکز کنید.

اگر دستور غذا را در این صفحه پست کنید، شانس کمی برای رتبه بندی آن جستجو خواهید داشت. برای دو کلمه کلیدی دیگر به دو صفحه اختصاصی نیاز دارید که یکی از آنها باید صفحه محصول باشد.

این تکنیک به شما کمک می کند بفهمید که آیا می توانید کلمات کلیدی را زیر چتر یک موضوع کلی قرار دهید یا اینکه باید برای هر موضوع محتوای خاصی تهیه کنید.

ممکن است تعجب کنید که منظور از زاویه دید چیست؟ کلمه کلیدی “چگونه یک لاته درست کنیم” را در نظر بگیرید. آموزش ما ممکن است حاوی اطلاعاتی در مورد نحوه تهیه لاته در خانه بدون دستگاه اسپرسوساز باشد. اما مقاله شما باید برای کافه ها نوشته شود. برخی افراد هر دو را در یک مقاله ارائه می کنند.

این به هدف شما و مخاطبی که دارید بستگی دارد. یک راهنمای کامل بیشتر از یک مقاله کوتاه امتیاز می گیرد. اما شاید مخاطبان شما فقط به دنبال راهی برای تهیه لاته در خانه باشند. یک راه خوب برای حل این مشکل این است که ابتدا خواسته های مخاطب را توضیح دهید و سپس اطلاعات اضافی اضافه کنید.

تحقیق کلیدواژه نقطه شروع  تولید محتوا است  . محتوای ارزشمندی که درد مخاطب را برطرف می کند. با تجزیه و تحلیل لیستی که ایجاد کرده اید، می توانید بهترین محتوا را در اختیار مخاطبان هدف خود قرار دهید. هر چیزی که هم برای شما و هم او بیشترین سود را دارد.

 

همچنین بخوانید : سئو تکنیکال چیست؟

 

مرحله پنجم: اولویت بندی کلمات کلیدی

تاکنون با ایجاد یک لیست کامل، خود را برای تولید محتوا و سئوی سایت آماده کرده اید; اما از کجا شروع کنیم؟ ابتدا روی چه چیزی سرمایه گذاری کنیم؟ این بخش شاید ساده ترین و در عین حال شخصی ترین مرحله تحقیق کلمات کلیدی باشد.

ما نمی توانیم یک نسخه را برای همه بسته بندی کنیم. اما توصیه می کنیم موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • این کلمه کلیدی چقدر پتانسیل دارد؟ ترافیک تخمینی چقدر است؟
  • کلید واژه چقدر دشوار است؟ با چه کسی رقابت خواهید کرد؟
  • برای ایجاد یک صفحه به چه چیزی نیاز دارید؟ آیا محتوایی دارید که فقط نیاز به به روز رسانی دارد؟
  • ارزش تجاری و سود مالی Keyord چیست؟ برای رتبه بندی چه چیزی دریافت می کنید؟

گزینه آخر را می توان مهمترین پارامتری دانست که در اولویت بندی باید به آن توجه کنیم. شاید حجم جستجو بسیار زیاد باشد و به راحتی بتوان رتبه را به دست آورد. اما این نباید شما را گمراه کند. آیا کسی شما را به عنوان مشتری پیدا می کند؟ آیا اصلا مفید است؟

برخی از کارشناسان سئو و  بازاریابی محتوا  یک قیف را در نظر می گیرند و آن را به ۳ قسمت بالا، میانی و پایین تقسیم می کنند:
  • Top of Funnel  : افراد برای اطلاعات کلی درباره یک موضوع جستجو می کنند
  • وسط قیف  : مردم می خواهند در مورد راه حل های موجود تحقیق و بررسی کنند
  • پایین قیف  : مردم می خواهند محصول یا خدمات خاصی را بخرند

سپس هر کلمه را در یکی از این ۳ بخش قرار دادند. بدیهی است که یک کلمه کلیدی برتر دارای حجم جستجوی بالا با نرخ تبدیل پایین است. زیرا افرادی را هدف قرار می دهد که ما را نمی شناسند.

به عنوان مثال، آنها “قهوه روبوستا” را در بالا، “بهترین دانه های قهوه روبوستا” را در وسط و “دانه های قهوه روبوستا” را در پایین قیف قرار می دهند.

اما اجازه دهید بگوییم که این چارچوب برای اولویت بندی تحقیقات کلمات کلیدی گاهی اوقات گمراه کننده است و حتی دست شما را می بندد. چرا؟ به ۲ دلیل مهم زیر:

اول از همه، اگر کسی برای “قهوه روبوستا” جستجو می کند، به این معنی نیست که نمی توانید او را تشویق به خرید محصول خود کنید. بسیار رایج است و به دلایل قانع کننده ای انجام می شود.

دوم، اختصاص یک برچسب قطعی به هر کلمه کلیدی اشتباه است. زیرا بستگی به چشم انداز، هدف و نوع کسب و کار شما دارد.

به عنوان مثال، آیا “تحقیق کلمات کلیدی” برای سایت ما و سایتی که همان ابزار را ارائه می دهد سودمند است؟ بنابراین می توان آن را در بالا یا پایین قیف قرار داد! بستگی داره چطوری بهش نگاه کنی

روش دیگر این است که بر اساس جدول زیر به کلمات کلیدی از ۰ تا ۳ امتیاز دهید:
امتیاز گرفتن نحوه تشخیص مثال
۳ محصول یا خدمات ما تنها راه حل برای حل مشکل کاربر است نحوه تبلیغ در سایت های پرطرفدار
(این کار آسان نیست و با قیمت پایین بدون پلتفرمی مانند یکتانت امکان پذیر نیست)
۲ محصول یا خدمات ما یکی از راه حل هاست تبلیغات تجاری در اینترنت
(راه های مختلفی برای تبلیغ در اینترنت وجود دارد که برخی از آنها بدون استفاده از خدمات منحصر به فرد به راحتی و با قیمت پایین امکان پذیر نیست)
۱ می توان به طور خلاصه به خدمات یا محصولات اشاره کرد دیجیتال مارکتینگ چیست
؟
۰ هیچ راهی برای ارجاع به محصول یا خدمات خودمان وجود ندارد تولید محتوا چیست
(نه چیزی که فقط شما برای آن محصول دارید)

این جدول برای کلمات کلیدی که می خواهید در وبلاگ خود پوشش دهید مناسب است. ارزش برخی کلمات مانند «تبلیغات بنری»، «تبلیغات کلیکی» یا «تبلیغات مشابه» برای اکتونت مشخص است و دیگر نیازی به چنین جدولی نداریم.

اگر بخواهیم از این جدول برای رتبه بندی کلمات کلیدی استفاده کنیم، البته هنوز در حال بحث در تیم خود هستیم. اما در نهایت پیشنهاد ما این است  که سفر مشتری و قیف را با این جدول ترکیب کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

و پاسخ به مهمترین سوال این بخش:

 

ابتدا روی کدام کلمات سرمایه گذاری کنیم؟

کارشناسان سئو یک ضرب المثل معروف دارند:  بستگی دارد!  متأسفانه حتی اگر دوست نداشته باشیم، باید همان جمله را تکرار کنیم.

  • آیا شما یک سایت جدید یا یک شرکت تازه تاسیس دارید؟
  • آیا خودتان بازاریابی را انجام می دهید یا تیم بزرگی دارید؟
  • آیا شما مسئول تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری یا ارائه سرنخ های با کیفیت به تیم فروش هستید؟
  • چه مدت می خواهید نتیجه بگیرید؟

به عنوان مثال، کار شما ممکن است افزایش ترافیک در سریع ترین زمان ممکن باشد. در این شرایط کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا و سختی کم را پیدا خواهید کرد.

گاهی اوقات شما نیاز به جذب سرنخ یا حتی فروش دارید، ارزش هر کلمه کلیدی برای کسب و کار کاهش می یابد و باید دور کلمات کلیدی که ترافیک خوبی ایجاد می کنند خط بکشید.

به یاد داشته باشید  ، تحقیق در مورد کلمات کلیدی فرآیند یافتن کلمات کلیدی نیست که رتبه بندی آنها آسان باشد!  تحقیق کلمات کلیدی به معنای یافتن کلمات و عباراتی است که برای کسب و کار شما مفیدتر هستند.

زمان شروع یافتن کلمات کلیدی فرا رسیده

ما همه چیزهایی را که باید در مورد تحقیق کلمات کلیدی بدانید به پایان رسانده ایم. در این مقاله به همراه مثال ها تحقیق گام به گام کلمات کلیدی را بر اساس تجربه به شما آموزش داده ایم.

اکنون شما نه تنها می دانید که چگونه کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را پیدا کنید، بلکه یاد گرفتید که چگونه چت ها را شناسایی کنید، کلمات را اولویت بندی کنید و بهترین ها را انتخاب کنید.

همچنین می توانید از این آموزش برای یافتن بهترین کلمات کلیدی برای ایجاد محتوا در وبلاگ خود استفاده کنید.

پس فقط به گودال بروید! اگر در این مسیر به مشکلی برخورد کردید در قسمت نظرات بنویسید تا شما را راهنمایی کنیم.

مثل همیشه منتظر نظرات شما هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همراه ما باشید

مقالات مرتبط

ctr

CTR چیست؟

افزایش نرخ کلیک تبلیغات و ارگانیک با ۱۴ روش کاربردی فرقی نمی کند که به دنبال رتبه بندی بهتر در

ساخت ویدیو وایرال

راز ساخت ویدیو وایرال

ساخت ویدیو وایرال احتمالا یکی از آرزوهای هر بازاریاب است زیرا اگر بتوانید برند یا محصول خود را در این

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
سبد خرید
ما از کوکی ها برای بهبود کارکردن شما با سایت استفاده می کنیم. با استفاده از این سایت شما استفاده ما از کوکی ها را پذیرفته اید.
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.