انواع بازاریابی در دنیای کسب و کار

معرفی انواع بازاریابی

انواع بازاریابی موثر و تاثیرگذار

شناخت انواع بازاریابی می تواند به شما در جذب مشتری و افزایش فروش به روش های مختلف کمک کند. به همین دلیل باید روش های مختلف بازاریابی را بشناسید و از آنها استفاده کنید. به این ترتیب می توانید مشتریان بیشتری جذب کنید.

اگرچه بیش از ۱۵۰ نوع مارکتینگ در سراسر جهان وجود دارد. اما اکثر کارآفرینان ایرانی در نهایت از شش تا هفت استفاده می کنند.
اگر با روش های رایج مارکتینگ آشنا نباشید، اساساً به این معنی است که گروه های هدف زیادی را از دست خواهید داد و البته پتانسیل بالای درآمدزایی این تکنیک های مارکتینگ را از دست خواهید داد.

پس اگر نمی خواهید جزو کارآفرینانی باشید که به دلیل نداشتن دانش کافی فرصت های زیادی را از دست می دهند. این مقاله را بخوانید و با انواع بازاریابی مناسب بازار ایران آشنا شوید.

 

همچنین بخوانید : ۱۰ کارآفرین برتر ایران

 

انواع بازاریابی

 

روش‌ها و تکنیک‌های مارکتینگ زیادی وجود دارد، اما در این مقاله سعی می‌کنم به جای اتلاف وقت، به سراغ تکنیک‌های واقعاً مؤثر بروم.
در مورد برخی از روش ها و انواع بازاریابی نیز مقالات جداگانه ای داریم که در اواسط این مقاله به آنها لینک خواهم داد تا در صورت لزوم اطلاعات بیشتری در مورد آنها کسب کنید.

 

۱_ بازاریابی سنتی

رایج ترین روش مارکتینگ! این چیزی است که شما برای چندین دهه تماشا کرده اید. در واقع تمامی روش ها مانند تبلیغات در تلویزیون، تبلیغات شهری، انتشار آگهی در روزنامه، خرید بیلبورد و … بخشی از مارکتینگ سنتی است.

البته وجود کلمه سنتی در نام این روش بازاریابی به معنای منقضی شدن آن نیست. وقتی می بینید، بازاریابی سنتی همچنان محبوبیت فوق العاده ای دارد، اما پس از ظهور بازاریابی اینترنتی و رایج شدن دنیای وب، دستخوش تغییراتی شده است.

 

۲- بازاریابی برونگرا

بازاریابی برون‌گرا به کلیه روش‌های مارکتینگ و تبلیغاتی اطلاق می‌شود که برند و خود شرکت را به سمت مخاطبان می‌برد. به عنوان مثال، اگر تبلیغات خود را در جایی در تلویزیون یا صفحه اینستاگرام منتشر می کنید، مارکتینگ برون گرا انجام می دهید.

ویژگی اصلی مارکتینگ برون گرا این است که شما باید به نحوی برای جلب توجه مخاطبان مزاحم شوید.

 

۳- بازاریابی درونگرا

انقلاب جدید دنیای بازاریابی و البته برعکس مارکتینگ برون مرزی! به این ترتیب به جای اینکه به سمت مخاطب برویم، سعی می کنیم در جایی حضور داشته باشیم که مخاطب در زمان مناسب به سراغ ما بیاید.

به عنوان مثال، پس از “راه اندازی وب سایت” آن را در گوگل سئو می کنید. حالا وقتی مخاطب برای خرید گوشی موبایل کلمات مورد نظر را جستجو می کند تا به یک صفحه اینترنتی برسد، به صفحه سایت شما می رسد.

در اینجا ما خود را به زور و سرزده به مخاطب نشان ندادیم، بلکه صرفاً در مکان و زمان مناسب در مقابل او قرار گرفتیم و به همین دلیل است که نرخ تبدیل این روش بازاریابی از روش مارکتینگ برون‌گرا بالاتر است. به طور کلی، تمام روش های مارکتینگ در این مقاله و سایر روش های بازاریابی درون گرا یا برون گرا هستند.

 

۴_ دیجیتال مارکتینگ

« دیجیتال مارکتینگ » یا بازاریابی دیجیتال، که گاهی با بازاریابی اینترنتی اشتباه گرفته می شود، به تمام استراتژی های مارکتینگ اطلاق می شود که در آن از ابزارهای دیجیتال استفاده می کنیم.

این بدان معناست که تبلیغات در تلویزیون که یک ابزار و وسیله دیجیتال است، نوعی مارکتینگ دیجیتال محسوب می شود و تبلیغات در یک اپلیکیشن موبایل خاص که یک ابزار دیجیتالی نیز می باشد، بخشی از دیجیتال مارکتینگ خواهد بود.

 

۵_ اینترنت مارکتینگ

به عنوان مهم‌ترین زیرشاخه دیجیتال مارکتینگ در نظر گرفته می‌شود که در آن از تمامی ابزارها و راهکارهای موجود در دنیای وب برای جذب مخاطب، افزایش فروش یا برندسازی استفاده می‌کنیم.

امروزه هر یک از زیرمجموعه های مارکتینگ اینترنتی آنها به اندازه دنیا حرف برای گفتن دارند. به عنوان مثال، مارکتینگ شبکه های اجتماعی یا سئو سایت یا تبلیغات اینترنتی. در زیر با چند زیرگروه دیگر بازاریابی اینترنتی آشنا خواهید شد. اگر دوست دارید، مقاله “سئو چیست؟”

 

همچنین بخوانید : برندینگ چیست ؟

 

۶_ بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا خود دنیای گسترده و بزرگی است که البته زیرمجموعه ای از مارکتینگ اینترنتی و مارکتینگ درونگرا محسوب می شود. در این روش سعی می کنیم با انتشار محتوا در دنیای وب ابتدا مخاطبان را با برند خود آشنا کنیم، سپس آنها را تشویق به دنبال کردن رسانه های خود و در نهایت تبدیل به خریدار کنیم.

البته یک نکته مهم وجود دارد و آن اینکه بازاریابی محتوا فقط محدود به دنیای وب نیست! حتی اگر تاریخچه محتوا مارکتینگ را بخوانید متوجه خواهید شد که اولین برندها این کار را با انتشار مجلات و محتوای چاپی شروع کردند.

به عنوان مثال خوبی از بازاریابی محتوا، می توانم به « اینستاگرام مارکتینگ» اشاره کنم که در آن سعی می کنیم با انتشار پست ها و استوری ها، مخاطب را از وجود برند خود آگاه کنیم و سپس آنها را به خرید تشویق کنیم.

این مقاله ای که اکنون می خوانید حاصل بازاریابی محتوا است که هدف آن آشنایی شما با برند ما و ترغیب شما به خرید محصولاتی مانند محصول “شاپ ساز” خریدن.

 

 

۷- بازاریابی شبکه های اجتماعی

با توجه به محبوبیت زیاد رسانه هایی مانند اینستاگرام و تلگرام در ایران و فیس بوک و غیره در خارج از کشور، می توان گفت بازاریابی شبکه های اجتماعی امروزه به عنوان محبوب ترین روش و اشکال بمارکتینگ شناخته می شود.

مهمترین بخش مارکتینگ شبکه های اجتماعی تولید محتوا است. البته امروزه به دلیل رقابت زیاد، تولید محتوای معمولی ساده راه حل نیست و باید به سمت تولید محتوای واقعا جذاب و خلاقانه برویم.

 

۸_ بازاریابی ویدئویی

طبق آمار منتشر شده در سال ۲۰۲۱، تقریباً ۸۷٪ از متخصصان بازاریابی گفتند که استفاده از ویدئو در استراتژی مارکتینگ آنها نتایج خوبی به همراه داشته است. این موضوع و البته علاقه شدید مردم به ویدئو باعث شده است. ‘ویدئو مارکتینگ ‘ به عنوان یکی از استراتژی های بازاریابی کلیدی بسیاری از برندها انتخاب شده است.

همچنین بخوانید : راز ساخت ویدیو وایرال

 

۹_ ایمیل مارکتینگ

من ‘ایمیل مارکتینگ‘ و اهمیت آن قبلاً در بسیاری از مقالات در وب سایت پورتال ذکر شده است. در این روش بازاریابی ابتدا سعی می کنیم به بهانه ارسال آموزش رایگان یا ارسال هدیه یا چیز دیگری آدرس ایمیل گیرنده را بدست آوریم.

در ادامه سعی می کنیم با استفاده از سیستم های ایمیل مارکتینگ به صورت هفتگی یا ماهانه ایمیل هایی با محتوای متفاوت و جذاب برای او ارسال کنیم.

به این ترتیب تعامل و ارتباط بین ما و مردم به مرور زمان افزایش یافته است و در این بین با ارسال ایمیل های تبلیغاتی او را به خرید مستقیم محصول یا قرار دادن او در مسیر قیف فروش تشویق می کنیم.

علاوه بر این، اگر تا به حال فکر می کنید که بازاریابی ایمیلی برای شرکت شما و سایر شرکت های ایرانی موثر نخواهد بود. بدانید که این روش مارکتینگ در حال حاضر دومین یا سومین روش مارکتینگ است که توسط بسیاری از شرکت ها در ایران استفاده می شود.

 

۱۰_ اینفلوئنسر مارکتینگ

در این نوع بازاریابی ابتدا به سراغ یک فرد تاثیرگذار می رویم. ‘تأثیرگذار’ یعنی شخصی که برای مخاطب هدف محصول ما فردی قابل اعتماد و قابل احترام به حساب می آید. دوم، این شخص در حال تبلیغ محصول، خدمات یا برند ما است.

در حال حاضر این تبلیغ می تواند با ارسال پیام یا استوری در صفحه شخصی خود و یا با حضور در رویدادی از شرکت ما و … باشد. در نهایت به دلیل اعتبار زیادی که این شخص در نزد عموم علاقمندان به محصول ما دارد.

اگر از این روش بازاریابی درست استفاده کنیم، می توانیم به فروش و برندسازی زیادی دست پیدا کنیم. اگر به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، مقاله «اینفلوئنسر مارکتینگ» را بخوانید.

 

۱۱_ بازاریابی پیامکی

احتمالاً این یکی را قبلاً می‌دانید، در این روش بازاریابی، در اولین قدم سعی می‌کنیم شماره تماس مخاطبانی که به محصول یا خدمات ما علاقه دارند را دریافت کنیم.
در مرحله دوم سعی می کنیم با ارسال پیامک تبلیغاتی آنها را تشویق به خرید مستقیم یکی از محصولات خود کنیم.

البته بازاریابی پیامکی می تواند به روشی متفاوت نیز اجرا شود. در روش دوم شماره مخاطب را نه از آنها، بلکه از شرکت های تبلیغاتی دریافت می کنیم و بدون اجازه برای آنها پیامک تبلیغاتی ارسال می کنیم. از آنجایی که این روش می تواند باعث برندسازی منفی برای ما شود، نباید نسبت به آن بی توجه باشیم.

 

۱۲_ بازاریابی شخصی‌سازی‌شده

یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که ۷۹ درصد از مصرف‌کنندگان فکر می‌کنند که برندها اطلاعات زیادی در مورد آنها دارند.
با این حال، ۹۰٪ از آنها همچنان می خواستند برندها این اطلاعات را در مورد آنها داشته باشند. تا خریدی ارزان تر، آسان تر و دلپذیرتر انجام دهند.

در مارکتینگ شخصی، برندها سعی می کنند از اطلاعاتی که از هر گروه هدف دارند استفاده کنند و پیشنهادات جذاب تری برای آنها ارسال کنند.

به عنوان مثال، اگر اکنون اپلیکیشن سایت دیوار را باز کنیم و تبلیغاتی را از دسته خودرو ببینیم، دفعه بعد که این اپلیکیشن را باز می کنیم، خود دیوار ابتدا به طور خودکار تبلیغات خودرو را به ما نشان می دهد. و این دقیقاً یک نمونه از بازاریابی شخصی است: استفاده کنید. اطلاعات و رفتار گروه هدف برای ارائه پیشنهادات جذاب تر.

 

همچنین بخوانید : تبلیغات کلیکی چیست؟

 

۱۳_ برند مارکتینگ

در برند مارکتینگ ، شرکت سعی می کند با استفاده از داستان، طنز و غیره، یک احساس کلی مثبت در مورد برند خود در بین مخاطبان ایجاد کند. به عنوان مثال، توضیحاتی که در صفحه «درباره ما» یک وب سایت ایرانی می بینید و داستان و ایده ایجاد این شرکت را بیان می کند، تلاش کوچکی در جهت بازاریابی برند است.

به عنوان مثال ملموس تر، می توانم به ماجرای برادران محمدی اشاره کنم که تجربه ناموفقی از خرید دوربین در بازار داشتند و سپس به فکر راه اندازی دیجی کالا افتادند تا عملاً دیگر مخاطبان از تجربه چنین ناموفقی جلوگیری کنند.

این داستان علاوه بر ایجاد حس خوب، رسالت دیجی کالا یعنی ایجاد یک خرید آنلاین خوب را نیز به مخاطب یادآوری می کند.

 

همچنین بخوانید : برندینگ چیست ؟

 

۱۴_ بازاریابی مخفیانه

در بازاریابی مخفی، تبلیغ محصول یا خدمات یا حتی برند به گونه ای به مردم نشان داده می شود. که دقیقا متوجه نمی شوند که در معرض یک تبلیغ قرار گرفته اند. به عنوان مثال، اگر در حال تماشای یک فیلم اکشن هستید. و شخصیت اصلی از ساختمان خارج می شود. به ساعت رولکس روی دستش نگاه می کند. و سپس به سمت ماشین می رود.

این در واقع نمونه ای از مارکتینگ مخفی یا بازاریابی مخفی برای این برند ساعت است. در ایران هنوز برندها آنطور که باید از این روش بازاریابی استفاده نمی کنند.

 

۱۵_ مارکتینگ چریکی

بازاریابی چریکی یا بازاریابی چریکی یکی از روش های بازاریابی خلاقانه و کم هزینه است.

به این ترتیب برند سعی می کند با کمترین هزینه و با بیشترین خلاقیت از تبلیغات خود سود زیادی به دست آورد. و توسط مخاطبان زیادی دیده شود. به عنوان نمونه به تصویر زیر نگاه کنید:

در واقع این تبلیغ محیطی نمونه ای از بازاریابی چریکی است که در آن مخاطب با قدرت در مورد برند تبلیغ کننده صحبت می کند و مطمئن می شود که این برند واقعاً به هدف خود می رسد.

 

۱۶_ بازاریابی بومی

بیایید به سراغ نوع دیگری از بازاریابی برویم. در بازاریابی بومی، این شرکت تبلیغات خود را بر اساس مکان آگهی، به عنوان مثال یک وب سایت یا یک مجله در یک شهر خاص، خصوصی می کند.

به عنوان مثال، تصور کنید یک صفحه اینستاگرام دارید که در آن می توانید نحوه راه اندازی کسب و کار را بیاموزید. حال اگر می خواهید تبلیغ این صفحه را در یک صفحه اینستاگرام پربازدید و انگیزشی منتشر کنید; شما یک پست انگیزشی منتشر می کنید و آن را به راه اندازی یک تجارت و تبلیغ برند خود گره می زنید.

به این ترتیب سعی کرده اید تبلیغات خود را بومی سازی کنید تا اطمینان حاصل کنید که بیشترین بازده را از مخاطبان هدف این صفحه که به محتوای انگیزشی و موفقیت علاقه مند هستند، دریافت می کنید.

 

۱۷_ بازاریابی نرخ تبدیل

بازاریابی تبدیلی برای همه روش ها و انواع بازاریابی قابل اجرا است. در این روش کارشناسان سعی می کنند از تکنیک ها و ابزارهای مختلفی برای افزایش تبدیل از مخاطب به خریدار روش تبلیغاتی یا بازاریابی استفاده کنند.

به عنوان مثال می توان متن بنر تبلیغاتی را در حین تبلیغات آنلاین تغییر داد. تا گروه های هدف بیشتری به تبلیغ توجه کنند. به عنوان مثال سرعت وب سایت را افزایش دهید. تا گروه هدفی که از طریق گوگل وارد شده اند بتوانند راحتتر به صفحه محصول برسند و خرید کنند.

 

همچنین بخوانید : نرخ تبدیل وبسایت (Conversion Rate) چیست؟

 

 ۱۸_ بازاریابی تجاری به کسب و کار (B2B)

تمام فعالیت هایی که هدفشان فروش یک محصول یا خدمات از یک شرکت به شرکت دیگر است، بخشی از مارکتینگ B2B است. به عنوان مثال، تلاش اسنپ برای فروش خدمات حمل و نقل تجاری به شرکت دیگری. یا مثلا تلاش برند کاله برای فروش پنیر و ماست به سوپرمارکت ها!

 

۱۹_ کاتالوگ مارکتینگ

در این روش که عمدتاً در کشورهای غربی اجرا می شد، این شرکت کاتالوگ محصولات و خدمات خود را برای مشتری ارسال می کرد. وقتی شرکت‌ها امروزه کاتالوگ محصولات خود را در قالب یک فایل PDF در اختیار عموم قرار می‌دهند، البته به نوعی بازاریابی کاتالوگ را انجام می‌دهند.

 

۲۰_ بازاریابی رویداد

بازاریابی رویدادی که اخیراً و پس از شیوع کرونا بسیار محبوب شده است، این شرکت رویدادی آنلاین یا آفلاین برگزار می کند. و مخاطبان را با محصول، خدمات و برند خود آشنا می کند. مثلا برگزاری سمینار بزرگی از طرف یک شرکت فروش مصالح ساختمانی با حضور مجریان و طنزپردازان بزرگ و البته دعوت از مخاطبان این حوزه برای حضور در سمینار.

 

۲۱_ وبینار مارکتینگ

بازاریابی وبینار زیرمجموعه ای از مارکتینگ رویدادی است. که رویداد شما باید از طریق یک سمینار وبینار یا آنلاین برگزار شود. به عنوان مثال امروزه بسیاری از برندها با برگزاری یک وبینار آموزشی و رایگان یک تا دو ساعته محصولات یا خدمات خود را به مردم معرفی می کنند.

 

۲۲_ بازاریابی وفاداری

در این روش که شامل تکنیک‌ها و ابزارهای مختلفی است، برند تمام تلاش خود را می‌کند تا وفاداری مخاطبان قبلی را افزایش دهد. و نه تنها آنها را به خریدار تبدیل کند، بلکه اطرافیان خود را به صحبت درباره برند وادار کند. به عنوان مثال، یک تبریک تولد کوچک از اپراتور همراه اول و یک هدیه رایگان روز تماس، نمونه ای از بازاریابی وفاداری است.

 

۲۳_ بازاریابی عصبی

بازاریابی عصبی یکی از انواع و روش های گسترده بازاریابی است.
در این روش متخصصان بازاریابی از تکنیک هایی استفاده می کنند که بر اساس تحقیقات علمی تاثیر عمده ای بر ذهن و رفتار مخاطب دارد.

جهت عنوان صفحه از کلمه free یا cheap استفاده کنید.
برای مثال، چیدن محصولات سودآور یک سوپرمارکت بزرگ در سمت راست راهرو. طبق تحقیقات، عموم به محصولات چیده شده در سمت راست توجه بیشتری می کنند.

 

۲۴_ بازاریابی مجاورتی

یک روش بازاریابی که در آن شرکت سعی می کند محتوای تبلیغاتی مورد نظر خود را با استفاده از وای فای یا بلوتوث برای مخاطب ارسال کند.

 

۲۵_ دایرکت مارکتینگ

بازاریابی مستقیم یک روش مارکتینگ که در آن به طور مستقیم با هر مخاطب از طریق ایمیل، شماره تماس، پیامک و … برای فروش محصول ارتباط برقرار می کنیم.

 

۲۶_ بازاریابی خانه به خانه

در این روش بازاریابان این شرکت مستقیماً به منازل عموم مراجعه کرده و محصول را تبلیغ می کنند.
در واقع این روش فوق العاده خسته کننده است اما اگر بازاریاب ماهر باشد می تواند سود زیادی برای شرکت به همراه داشته باشد.

 

۲۷_ موبایل مارکتینگ

این روش بازاریابی شامل ارسال تبلیغات به تلفن همراه مخاطبان است. به عنوان مثال، ارسال تبلیغات پوش نوتیفیکیشن یا ارسال تبلیغات در برنامه های تلفن همراه.

 

۲۸_ بازاریابی خبرنامه ای

در این روش برند ایمیل را از مخاطبان به منظور ارسال ایمیل های خبرنامه دریافت می کند. مثلاً خبرنامه یا انتشار مقالات جدید در وبلاگ سایت. این روش بازاریابی خود زیرمجموعه ای از بازاریابی ایمیلی است.

 

۲۹_ نیچ مارکتینگ

سیستم ” نیچ مارکتینگ یک استراتژی راه اندازی کسب و کار و بازاریابی است که در آن برند سعی می کند وارد یک بازار بسیار خاص و انحصاری شده و مخاطبان خود را جذب کند.

به عنوان مثال، اگر به جای ورود به بازار فروش قاب گوشی، فقط وارد بازار فروش قاب گوشی دخترانه شوید، بازاریابی طاقچه ای انجام داده اید.

مزیت اصلی نیچ مارکتینگ همانطور که در مقاله گفتم رقابت کم در بازار و امکان برندسازی سریع است. (مقاله Niche Marketing واقعاً محتوای جالبی است، توصیه می کنم حتماً آن را بررسی کنید.)

 

آخرین کلمه پویان توسعه

خب ما به پایان مقاله انواع بازاریابی رسیدیم. در این مقاله با بیش از ۲۰ نوع روش مارکتینگ محبوب آشنا شدیم. همانطور که تا به حال متوجه شدید، بسیاری از روش های بازاریابی موثر نیاز به پیاده سازی یک وب سایت یا فروشگاه آنلاین دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همراه ما باشید

مقالات مرتبط

ctr

CTR چیست؟

افزایش نرخ کلیک تبلیغات و ارگانیک با ۱۴ روش کاربردی فرقی نمی کند که به دنبال رتبه بندی بهتر در

ساخت ویدیو وایرال

راز ساخت ویدیو وایرال

ساخت ویدیو وایرال احتمالا یکی از آرزوهای هر بازاریاب است زیرا اگر بتوانید برند یا محصول خود را در این

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
سبد خرید
ما از کوکی ها برای بهبود کارکردن شما با سایت استفاده می کنیم. با استفاده از این سایت شما استفاده ما از کوکی ها را پذیرفته اید.
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.